Rowerowy Sopot – Rowerowy Maj, rowerowy sukces

24 Kwi

W najbliższą środę 27 kwietnia o godzinie 11.00 przy Szkole Podstawowej nr 8 przy ul. 3 Maja 41 odbędzie się sopocka inauguracja kampanii Rowerowy Maj. W ramach inauguracji przewidziano festyn dla dzieci, jazdę zręcznościową po torze rowerowym, zawody w pompowaniu koła, zajęcia ze Strażą Miejską i Policją z zasad bezpiecznego poruszania się po mieście rowerem oraz inne dodatkowe atrakcje.

W zabawę włączy się również jeden ze sponsorów akcji – Trefl Sopot, którego zawodnicy na szkolnym boisku poprowadzą zajęcia dla dzieci z koszykówki. Będzie to także okazja do rozmowy z sopockimi uczniami o tym, dlaczego warto po Sopocie poruszać się rowerem.

W trakcie festynu zaprezentowane zostaną założenia kampanii Rowerowy Maj, która na zachęcić najmłodszych do podróżowania do szkoły na rowerze, hulajnogami lub na rolach. Przekazane zostaną materiały dla uczniów, nauczycieli i rodziców, a dzieciaki będą mogły – jeszcze przed przystąpieniem do konkursu i rywalizacji na polu liczby rowerowych przejazdów na trasie dom-szkoła, szkoła-dom – spróbować swoich sił w licznych sportowych konkurencjach. Będą m.in.: jazda zręcznościowa na rowerze, zawody w pompowaniu koła i test wiedzy o ruchu drogowym. – Na festyn zapraszamy też szkolnych koordynatorów akcji, dla których będzie to doskonała okazja, by zadać pytanie dotyczące szczegółów zabawy – mówi Krzysztof Jałoszyński, podinspektor ds. Komunikacji Rowerowej w Sopocie. Choć akcja Rowerowy Maj obejmuje swoim zasięgiem wiele miast, dla Sopotu edukacja najmłodszych rowerzystów ma szczególne znaczenie.

Pomimo tego, że Sopot jest niewielkim miastem, może się pochwalić jednym z najwyższych procentów udziału dróg rowerowych w stosunku do całej długości sieci drogowej w kraju. To udział na poziomie 32%, co stawia nas w czołówce miast na prawach powiatu i czyni jednym z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast na terenie naszego województwa – dodaje Krzysztof Jałoszyński.

Długość wszystkich wydzielonych dróg rowerowych w Sopocie to ponad 20 km. Poniżej – schemat przebiegu wydzielonych dróg rowerowych na terenie miasta:

schemat

Pomimo posiadania tak wielu ścieżek i dróg rowerowych na terenie miasta w 2014 roku dopuszczono rowerzystów do poruszania się w dwóch kierunkach po wybranych ulicach jednokierunkowych. – Wytypowano dla rowerzystów 16 ulic jednokierunkowych na terenie całego miasta gdzie, z uwagi na istniejący przekrój jezdni, oraz z uwagi na panujące warunki ruchu drogowego, wprowadzenie rowerów jest możliwe i bezpieczne. Ulice jednokierunkowe z dopuszczonym dwukierunkowym ruchem rowerowym posiadają długość ponad 4,5 km, co stanowi 26 % wszystkich ulic jednokierunkowych na terenie całego miasta – informuje Tomasz Kamiński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.

Zmiana organizacji ruchu w ww. zakresie polegała na dodaniu do istniejącego oznakowania D-3, B-2 tabliczek T-22 (nie dotyczy rowerów). Ponadto na wlotach ulic jednokierunkowych ustawiono dodatkowe oznakowanie dla rowerów wykonane na białych tablicach z symbolem roweru. Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz dla zachowania lepszej orientacji kierowców na wylotach ulic jednokierunkowych, na których istnieje relacja „w lewo” wyznaczono również 21 tzw. „śluz rowerowych”, tj. wykonano oznakowanie poziome za pomocą linii P-7b i P-23, które informują o dopuszczonym ruchu rowerowym w przeciwległym kierunku. Wówczas pojazd skręcający w lewo dojeżdża do linii P-7b, a nie do lewej krawędzi jezdni.

Również od roku 2014 znacznie rozszerzono strefę uspokojonego ruchu na terenie miasta, gdzie ograniczeniem prędkości do 30 km/h objęto 138 ze 144 ulic w całym mieście. Dzięki temu udało się znacznie uspokoić ruch samochodowy w mieście, tworząc możliwość bezpiecznej jazdy rowerem po lokalnych ulicach, bez potrzeby budowy wydzielonych dróg rowerowych. Poza strefą ograniczenia prędkości pozostały właściwie jedynie główne drogi przelotowe przez miasto.

Od 2013 roku funkcjonuje w Sopocie stanowisko podinspektora ds. Komunikacji Rowerowej – osoby zajmującej się reprezentowaniem rowerzystów oraz dbaniem o właściwy standard infrastruktury, dostosowany do potrzeb tej grupy społecznej. Odpowiada on również za promocję ruchu rowerowego poprzez organizację festynów rowerowych czy przejazdów tematycznych.

W 2014 roku wyznaczono w porozumieniu z Nadleśnictwem tzw. Pętlę Reja, tj. 5-cio kilometrową pętlę leśną przystosowaną dla potrzeb kolarzy szosowych. Aktualnie trwają prace nad przystosowaniem kolejnych 10 kilometrów dróg leśnych dla potrzeb turystyki rowerowej, poprzez modernizację standardu nawierzchni oraz infrastruktury uzupełniającej.

Infrastruktura rowerowa tworzona jest zgodnie ze standardami przyjętymi w całym Trójmieście. Prężnie działa międzygminna współpraca lokalna, dzięki czemu sieć powstających dróg jest spójna, zarówno pod względem przebiegu jak i jakości. Przykładami projektów międzygminnych może być koncepcja rozwoju trasy EuroVelo 10, klarujący się właśnie rower metropolitalny czy aktualnie dopracowywany projekt stworzenia leśnych tras rekreacyjnych w TPK.

W przyszłości miasto Sopot zamierza konsekwentnie integrować sieć istniejących już dróg rowerowych w spójny system oraz zwiększać bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na przejściach oraz w strefach ograniczonej prędkości. – Aktualnie jednak wciąż największym wyzwaniem jest oswojenie kierowców z widokiem rowerzystów na ulicach, a mieszkańców zachęcać do przesiadki na rower – którym przejechanie przez Sopot już teraz trwa dużo krócej niż samochodem czy komunikacją publiczną – podsumowuje Krzysztof Jałoszyński, zapraszając wszystkie dzieci do udziału w akcji Rowerowy Maj, a dorosłych – do brania przykładu z najmłodszych pasjonatów jednośladów, pozostawienia samochodu w garażu i przesiadki na rower.

Podczas festynu przy Szkole Podstawowej nr 8 Sopocie (ul. 3 Maja 41) w najbliższą środę, 27 kwietnia o godz. 11.00, Prezydent Sopotu Marcin Skwierawski oraz Krzysztof Jałoszyński – sopocki podinspektor ds. komunikacji rowerowej, zainaugurują akcję Rowerowy Maj. Będzie to także okazja do rozmowy na tematy związane z komunikacją rowerową.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.