Teatr Szekspirowski jedną ze scen Polskiej Platformy Tańca

29 Lip

W dniach 5 – 8 września 2019 roku w Gdańsku będą miały miejsce pokazy spektakli w ramach finału Polskiej Platformy Tańca. Jej celem jest wyłonienie i promocja najciekawszych oryginalnych produkcji tanecznych powstałych w Polsce lub zrealizowanych przez polskich choreografów w minionym sezonie artystycznym. Ten swoisty showcase polskich spektakli i performansów tanecznych gości w Gdańsku po raz pierwszy.Głównym współorganizatorami Platformy w 2019 roku są Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw oraz Fundacja Polka dot. GTS jest sceną partnerską PPT 2019.

Platforma oparta jest na formule konkursowej, której rezultatem jest kilkudniowy pokaz wybranych prac. W edycji 2019 wybór spektakli powierzony został 10-osobowej komisji, w której znajdują się przedstawiciele artystów, dziennikarzy, kuratorów i teoretyków tańca.
Pokazy finałowe Polskiej Platformy Tańca są okazją do zaproszenia dyrektorów festiwali, ośrodków tańca, dziennikarzy i kuratorów tańca z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji. Dzięki temu PPT finałowe spektakle mają szansę na zaistnienie na międzynarodowej scenie choreograficznej.

Idea Polskiej Platformy Tańca zrodziła się w 2003 roku, w formule przeglądu „taniec.pl” w ramach Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. Do pomysłu powrócono pięć lat później. Centrum Kultury Zamek w Poznaniu oraz Art Stations Foundation zorganizowały trzy edycje Polskiej Platformy Tańca – w 2008, 2010 i 2012 roku. Od 2013 roku na mocy porozumienia z dotychczasowymi organizatorami, głównym organizatorem Polskiej Platformy Tańca jest Instytut Muzyki i Tańca, który do tej pory zorganizował dwie edycje – w 2014 roku w Lublinie oraz 2017 roku w Bytomiu.Od tamtej pory Platforma wędruje po kraju i jest organizowana we współpracy z działającym lokalnie środowiskiem tańca.

W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zaprezentowane zostaną następujące spektakle:

„This is the Real Thing” – Anna Nowicka, Nowy Teatr w Warszawie
5 września 2019, g. 16.00, 45 min
bilety: 20 zł N, 15 zł U

W centrum tego spektaklu znajduje się ciało. Ciało, które migocze i przemienia się, pozostając w procesie ciągłego stawania się. Ucieleśnione zostają różnorodne faktury, fragmenty emocji, sytuacji, lecz żadna z nich nie osadza się w formie wizualnego obiektu. Fizyczne ciało funkcjonuje raczej jako nieskończony hipertekst, odsyłający widza do coraz to nowych skojarzeń i stawiający pytanie o to, czym ciało faktycznie jest, jak je postrzegamy oraz na ile możemy je świadomie konstruować.

„This is the Real Thing”/fot. Maurycy Stankiewicz

choreografia: Anna Nowicka
dramaturgia: Mateusz Szymanówka
reżyseria: Anna Nowicka
wykonanie: Anna Nowicka
muzyka: Adam Świtała
reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
kostiumy: Tanja Padan / Kiss the future
produkcja: Nowy Teatr w Warszawie
koprodukcja: Art Stations Foundation
partnerzy: rezydencja artystyczna we Fabrik Potsdam i Centrum w Ruchu
Spektakl powstał w ramach programu: „Poszerzanie Pola”.
Kuratorka: Joanna Leśnierowska

premiera: 07.11.2018 Nowy Teatr w Warszawie

__________________________________

POPULUXE – Wojciech Grudziński, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
6 września 2019, g. 18:00, 50 min
bilety: 20 zł N, 15 zł U

Wywodzący się z połączenia słów luksus i popularność, termin Populuxe był nową estetyką konsumpcyjną w połowie XX wieku w USA. Populuxe istnieje w formach, fakturach i kolorach. Oscyluje między prywatnym a publicznym, między architekturą Googie a figurą Siergieja Diagilewa, między nierównym podziałem dóbr, a ekologią ─ w celu stworzenia syntetycznej formy choreograficznej. Populuxe funkcjonuje w duchu wulgarnej radości z tego, aby żyć luksusowo.

POPULUXE Jakub-Wittchen dla Art Stations Foundation by Grazyna Kulczyk

choreografia i reżyseria: Wojciech Grudziński
dramaturgia: Joanna Ostrowska
wykonanie: Wojciech Grudziński, Ilona Gumowska
muzyka: Wojtek Blecharz
kostiumy: Clovis Nix
reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
wideo: Maciej Bychowski
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w ramach Solo ProjektPlus 2018

premiera: 12.05.2018, Studio Słodownia +3, Stary Browar, Poznań
Spektakl powstał w ramach Solo Projekt Plus 2018 Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.
______________________________________

„KIO in motion” – Małgorzata Haduch, Krakowska Orkiestra Improwizująca
6 września 2019, g. 21:30, 50 min
bilety: 20 zł N, 15 zł U

KIO in Motion to projekt, który powstał z fuzji artystycznych poszukiwań choreografki
Małgorzaty Haduch oraz Pauliny Owczarek, założycielki Krakow Improvisers Orchestra. We
wspólnym projekcie krakowskie artystki badają przełożenie systemów improwizacji
dyrygowanej w muzyce na budowanie kompozycji choreograficznej. Używając
niewerbalnego języka gestów i znaków, dyrygujący komponuje muzykę i choreografię. W ten sposób zaciera się granica pomiędzy rolami dyrygenta i choreografa.

choreografia: Małgorzata Haduch
reżyseria: Małgorzata Haduch, Paulina Owczarek
wykonanie: Małgorzata Haduch, Jan Lorys, Aniela Pramik, Maria Mavridou
muzyka: Krakowska Orkiestra Improwizująca dyrygowana przez Paulinę
Owczarek
reżyseria świateł: Filip Marszałek
kostiumy: Unfinished Company
produkcja: Aliaksandra Shauchuk
koprodukcja: Krakowska Jesień Jazzowa
partnerzy: Fundacja Dom Kultury Alchemia, Platforma „Free The Dance”,Galeria „ii”, Scena Supernova

premiera: 15 listopada 2018, Muzeum Sztuki i TechnikiJapońskiej Manggha w Krakowie
Projekt „KIO in Motion” częściowo zrealizowany w ramach „Stypendium
Twórczego Miasta Krakowa 2018”- stypendystka Małgorzata Haduch.

______________________________________

Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK / Jakub Lewandowski, „Rozkosz”
7 września 2019, g. 20:00, 60 min
bilety: 20 zł N, 15 zł U

Najeść się, nażreć, „nażyć”, obkupić, żeby urwać z doczesności jak najwięcej. Więcej mocy, więcej cali, więcej paneli, więcej pikseli, więcej złota, więcej żarcia, więcej, więcej, więcej…
Fałsz przeczy pięknu, a jednak dajemy się nabrać. Wraz z trwaniem spektaklu bohaterowie coraz bardziej będą obnażać swoją naturę, odsłaniać wypełniającą ich od wewnątrz brzydotę.

ONI – będą powoli zrzucać swe maski:
Mówiąc – bez zrozumienia
Jedząc – bez opamiętania
Tańcząc – bez rytmu
Myśląc – o sobie
I Niszcząc – innych.
Ile Diabła w Aniele, tyle Zwierzęcia w Człowieku.
A jeśli na scenie w którymś momencie naprawdę pojawi się dzikie zwierzę – przyjdzie zadać pytanie – co widzimy naprawdę…?

„Rozkosz”/ fot. Krzysztof Kadys

choreografia: Jakub Lewandowski
asystentka choreografa: Dominika Wiak
wykonanie: Dominika Wiak, Wojciech Furman, Daniel Leżoń, Oscar Mafa, Paweł Urbanowicz, Michał Woźnica
reżyseria świateł: Paweł Murlik
muzyka: Michał Lis
scenografia i kostiumy: Jakub Lewandowski
wideo: Paweł Szymkowiak
produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK

premiera: 29 września 2018 roku, Bytom

Fot.tyt.: „KIO in motion”/fot. Marta Ankiersztejn.

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.