Shaking the Walls: SzekspirOFF 2019 i debata o języku

21 Kwi

Shaking the Walls to projekt współpracy europejskiej, którego celem jest artystyczna interpretacja murów, podziałów, granic zarówno fizycznych jak i metaforycznych, oddzielających od siebie jednostki, narody i kraje. Projekt zakłada współpracę z organizacjami partnerskimi z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Czech oraz Islandii i jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa.

Idea projektu jest tematem przewodnim tegorocznego, czwartego już, konkursu SzekspirOFF 2019, do którego nabór właśnie się rozpoczyna i potrwa do 26 maja.

A już 9 maja odbędzie się w GTS debata „Język kolczasty? /Sztuka zadziorna?” otwierająca cykl rozmów diagnozujących bariery między ludźmi utrudniające porozumienie.

SZEKSPIROFF 2019. Startuje nabór do konkursu!

Rozpoczynamy czwartą edycję Konkursu SzekspirOFF. W tym roku nurt alternatywny festiwalu jest częścią projektu „Shaking the Walls” współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa. Tematem przewodnim Konkursu SzekspirOFF 2019 jest więc artystyczna interpretacja murów, podziałów, granic między ludźmi. Konkurs odbywa się w ramach 23. Festiwalu Szekspirowskiego, organizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski oraz Fundację Theatrum Gedanense, w dniach 26.07 – 4.08.2019.

Zapraszamy do udziału w konkursie zarówno zawodowe, jak i OFF-owe zespoły teatralne oraz indywidualnych twórców, którzy przygotują wydarzenia artystyczne oparte na dziełach Williama Szekspira bądź nimi inspirowane. W ramach nurtu SzekspirOFF nie ograniczamy się jedynie do występów dramatycznych, ale chętnie prezentujemy wydarzenia muzyczne, filmowe, ruchowe czy szeroko rozumiany performans. Prezentacje mogą odbywać się zarówno na klasycznych scenach dramatycznych, ale również w przestrzeniach miejskich, restauracjach, tarasie czy też murach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – wszędzie tam, gdzie tylko poniesie artystów wyobraźnia! – informują organizatorzy.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 26.05.2019 roku.

W ramach zgłoszenia należy przesłać rejestrację video zgłaszanego wydarzenia artystycznego (link na youtube lub vimeo) oraz jego rider techniczny wraz z kartą zgłoszenia i załącznikiem nr 1; dodatkowo krótki opis i min. 3 zdjęcia w jakości nadającej się do druku na adres e-mail: szekspiroff@gmail.com.

Regulamin konkursu oraz karta zgłoszenia są dostępne na stronie: FestiwalSzekspirowski.pl.

JĘZYK KOLCZASTY?/SZTUKA ZADZIORNA?

Debata projektu Shaking the Walls
9.05, 18.00 |1h30

Czy język nas dzieli czy łączy? / Czy sztuka nas fascynuje czy bulwersuje?

Otwieramy cykl spotkań o granicach, murach, barierach między ludźmi, które uniemożliwiają porozumienie, wprowadzają dystans, zaburzają komunikację. Debaty są częścią projektu współpracy europejskiej „Shaking the Walls”, który ma na celu diagnozowanie murów oddzielających od siebie jednostki i społeczeństwa. Projekt, dofinansowany z Programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa, realizowany jest z organizacjami partnerskimi z Irlandii, Wielkiej Brytanii, Islandii i Czech. Cykl inauguruje debata o języku w której uczestniczyć będą: dr Joanna Lisiewicz (edukatorka, teatrolożka), Paweł Łysak (reżyser teatralny), Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski (polityk, samorządowiec), ks. Jacek Socha (dr teologii). Debatę poprowadzi Dorota Karaś (reporterka, dziennikarka Gazety Wyborczej).

W pierwszej debacie skupimy się na tematyce języka w dwóch jego aspektach: funkcji komunikacyjnej (bezpośrednio, w dyskursie politycznym, debacie publicznej, w internecie; jakie elementy wznoszą mury i utrwalają podziały, a jakie mogą je burzyć?) oraz języku sztuki (o metaforycznej wymowie sztuki, w tym teatru, który posługując się językiem zrozumiałym jedynie dla części społeczeństwa, może oburzać i podważać wartości istotne dla pozostałych odbiorców) – komentują organizatorzy.

Czy podziały bądź niezrozumienie należy zaakceptować? Czy trzeba im przeciwdziałać?
Zajęcia w szkołach dotyczące mowy nienawiści wzbudzają spory.
Nie wszyscy życzą sobie istnienia sztuki, mówiącej językiem kontrowersji, ale artyści wciąż szukają nowych środków wyrazu, przystających do zmieniającej się rzeczywistości.
Czy jesteśmy w stanie rozmawiać tak, aby efekty były zadowalające dla stron o różnych poglądach? Co możemy zrobić, aby porozumiewać się lepiej?

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.