Le Marité ponownie w Gdyni!

28 Kwi

W terminie od 28 kwietnia do 2 maja w Porcie Gdynia będzie cumował historyczny żaglowiec „Le Marité”. Na pokładzie statku znajduje się sponsorowana przez UE wystawa fotograficzna „Exotic Taste of Europe”. Statek i wystawa będą dostępne dla zwiedzających codziennie w godzinach od 9.00 do 18.00 Wstęp jest bezpłatny. 

Tematem wystawy „Exotic Taste of Europe” są fotografie ukazujące uprawy owoców i warzyw w tzw. RUP, czyli ultraperyferyjnych regionach Europy, takich jak Gwadelupa i Martynika (Francja), Madera (Portugalia) i Wyspy Kanaryjskie (Hiszpania). Uprawia się tam m.in. banany, winogrona, awokado i pomidory. Fotografie przedstawiają majestatyczne krajobrazy, a także portrety rolników pracujących na plantacjach oraz owoce ich pracy.

W dniu 29 kwietnia 2019 r. kapitan Mathieu Alluin i jego załoga będą gościć uczniów z francuskiej szkoły podstawowej mieszczącej się przy SP 13 w Gdyni. Dzieci będą miały okazję zwiedzić statek oraz uczestniczyć w specjalnej lekcji. Lekcja jest częścią projektu szkolnego mającego na celu budowanie świadomości i wiedzy na temat ultraperyferyjnych regionów Europy i ich produktów rolnych wśród dzieci w Europie kontynentalnej.

Ważną częścią lekcji jest wymiana rysunków pod hasłem „Narysuj mi RUP” dedykowana wspieraniu interakcji między dziećmi z Europy kontynentalnej a dziećmi z ultraperyferyjnych regionów Europy. Wymiana nastąpi podczas oficjalnej inauguracji wystawy w poniedziałek 29.04, w której uczestniczyć będą Elżbieta Sierżęga (Radna Miasta Gdyni), Alain Mompert, (konsul honorowy FrancjI), Karym Bagoee (Stowarzyszenie producentów bananów UGPBAN), Adam Meller (prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA) oraz Beata Koniarska (Pełnomocnik Zarządu Pracodawców Pomorza ds. Kontaktów Międzynarodowych).

Kampania i jej inicjatorzy

Wystawa „Exotic taste of Europe” na pokładzie statku „Le Marité” od maja 2017 roku odwiedza europejskie miasta portowe i będzie to robić do końca tego roku. Do zielonego Portu Gdynia, przyjaznego żaglowcom, zawitała po raz drugi. W ciągu ostatnich dwóch lat 33 000 odwiedzających przybyło na pokład historycznego trójmasztowca, aby zwiedzić statek i zobaczyć wystawę. Kolejne przystanki na ten rok to Rostock i Brema (Niemcy), Gandawa (Belgia), Figueira (Portugalia), Malaga (Hiszpania) i Marsylia (Francja).

Kampanię współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej pod hasłem „Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami” zainicjowały trzy organizacje reprezentujące europejskich producentów bananów: UGPBAN (Gwadelupa i Martynika – Francja), GESBA (Madera – Portugalia) i ASPROCAN (Wyspy Kanaryjskie – Hiszpania). Kampania zwraca także uwagę na inne produkty uprawiane w ultraperyferyjnych regionach Europy. Są wśród nich: melony, cukier trzcinowy, winogrona czy rodzynki.

Jej celem jest przybliżenie europejskim konsumentom zalet produktów rolnych z ultraperyferyjnych regionów Europy (RUP) oraz zwiększenie świadomości znaku RUP, który UE przyznaje produktom pochodzącym z tych obszarów. Są one uprawiane tradycyjnymi i zrównoważonymi metodami rolniczymi, z uwzględnieniem wszystkich unijnych standardów w zakresie odpowiedzialności społecznej i ochrony środowiska. Dzięki temu, produkty spełniają współczesne wymagania konsumentów dotyczące zdrowego żywienia, zrównoważonej konsumpcji oraz towarzyszącej im czystości sumienia. Produkty z oznaczeniem RUP wyróżnia smak oraz jakość, które są osiągane poprzez zrównoważony charakter upraw i ich monitorowanie na każdym etapie procesu produkcji.

UE stworzyła oznaczenie RUP w celu zwiększenia konkurencyjności ultraperyferyjnych regionów Unii Europejskiej, zwłaszcza w zestawieniu z produktami z „krajów trzecich”, niebędących członkami UE. To oznaczenie RUP zdobi także żagle „Le Marité”, historycznego trójmasztowca, który mieści na swym pokładzie wystawę objazdową.

Le Marité jest barkentyną (inaczej szkunerbarkiem) czyli żaglowcem posiadającym trzy lub więcej masztów. Został zbudowany w 1921 roku w Fecamp. Jest dziś ostatnią „czynną” tego typu jednostką, które w Normandii przeznaczone były do połowów dorszy.

Jego nazwa to złączenie pierwszych sylab imienia Marie-Thérèse – córki armatora i matki chrzestnej statku. Na wody wypłynął w 1923 roku. Ma 3 maszty, 15 żagli o łącznej powierzchni 650 m2. Waży 230 ton i ma 45 metrów długości. Pływał i łowił dorsze na nowofundlandzkich wodach od 1923 do 1929 roku.

W 1930 roku został odkupiony przez duńskiego armatora. W czasie II wojny światowej służył jako statek rybacki zaopatrujący Wielką Brytanię. Od 1946 do 1992 przeszedł kilka modyfikacji, został zamontowany silnik, po czym zaklasyfikowano go jako szkuner z drewna do połowów śledzi i krewetek. Głównie wykorzystywany był do połowów wzdłuż wybrzeży. W 1978 roku został rozbrojony i przeznaczony do zniszczenia, jednakże odkupili go Szwedzi i przywrócili do użytku. Maszty zostały przerobione, a wnętrze zmodyfikowane tak, aby można było na nim odbywać rejsy. W 1992 roku pod nową nazwą Blå Marité af Pripps wygrał jeden z wyścigów żaglowców.

Na początku 1999 roku, Jacques Chauveau, ówczesny prezes stowarzyszenia AMERAMI (ochrona dziedzictwa morskiego Francji) dowiedział się, że żaglowiec jest na sprzedaż. Dopiero cztery lata później po długich negocjacjach, kolektyw regionów normandzkich odkupił Le Marite za kwotę 1,6 miliona euro. W 2006 roku rozpoczęła się renowacja statku, aby przywrócić go do stanu pierwotnego. Ukończono ją ostatecznie 9 kwietnia 2012 roku. Całość prac kosztowała 5 milionów euro.

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.