Niezwykły statek na gdyńskiej redzie

27 Lip
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Print this page

Ciężarowiec Sun Rise to statek o bardzo charakterystycznym wyglądzie. Na całym świecie tego typu specjalistycznych jednostek jest niecałe siedemdziesiąt. Rzadko też odwiedzają polskie porty. Tym bardziej cieszy więc fakt, że statek pojawił się na gdyńskiej redzie i będzie można go obserwować do pierwszych dni sierpnia.

Sun Rise to jednostka określana także jako ciężarowiec flo-flo (float on – float off). Dzięki skomplikowanemu i wydajnemu systemowi balastowemu może zanurzyć się tak, by nad jej znajdujący się czasowo pod wodą pokład mogła wpłynąć inna jednostka. Ciężarowiec opróżnia wówczas balasty i, podnosząc się, unosi także pływający ładunek. Działa więc jak dok pływający.

W Gdyni ładunkiem, z jakim będzie musiał poradzić sobie ciężarowiec, będzie ważący ponad 3000 ton dok Marco Polo zbudowany w gdyńskiej stoczni Crist. Służy on do produkcji kesonów żelbetonowych. Obecnie dok przechodzi ostatnie prace wykończeniowe i wyposażeniowe oraz testy „na sucho”. Po wydokowaniu, zanim trafi na pokład niemal 170-metrowego ciężarowca Sun Rise, najprawdopodobniej zostanie wyholowany na redę Gdyni, gdzie zostaną przeprowadzone próby zanurzeniowe. Przypuszczalnie więc ładunek na pokład jednostki Sun Rise trafi między 1 a 5 sierpnia.

Statki typu flo-flo należą do najrzadziej reprezentowanych w światowej flocie. Obecnie w eksploatacji jest ich mniej niż siedemdziesiąt. Wykorzystuje je wąska grupa operatorów. Sun Rise należy do południowokoreańskiego armatora Pan Ocean Co Ltd, jednak pozostaje w zarządzie komercyjnym poolu żeglugowego (konsorcjum armatorów) Combi Lift z Bremen. Swą wyjątkowość jednostka zawdzięcza nie tylko swojemu przeznaczeniu i wyglądowi, ale również sławie. Statek w morskich mediach branżowych popularność zyskał dzięki dostarczaniu wielkich wrót do nowych śluz w zrealizowanym niedawno programie rozbudowy Kanału Panamskiego.

Natomiast dok Marco Polo przeznaczony jest dla francuskiej firmy Bouygues Construction, której zlecono realizację zwiększenia lądowej powierzchni księstwa Monaco. Jedna ze spółek grupy Bouygues – Bouygues Travaux Publics, będzie budowała kesony w Marsylii. Tam również zacumowany ma być dok zbudowany przez stocznię Crist. Tak więc ciężarowiec Sun Rise ładunek z Gdyni zabierze najprawdopodobniej do Marsylii, skąd kesony holowane będą drogą morską do Monaco.

Fot.tyt.: Tadeusz Urbaniak/port.gdynia.pl.

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.