Mam jutro ważny dzień

30 Wrz

O tym dniu myślę od tygodni, od trzech dni praktycznie nie mogę spać, chcę jednak się wyspać i być gotowy na 100%. To bardzo ważny dzień dla mnie. Co zrobić jak sobie poradzić z emocjami i usnąć?

Jeden z moich Klientów, podczas sesji mentoringowych, zadał mi pytanie jak radzić sobie w takiej sytuacji. Coraz częściej otrzymuję podobne pytania, różnią się one wyłącznie kontekstem.

Dlatego postanowiłam podzielić się moim doświadczeniem w takich sytuacjach, które nie są mi również obce. Oczywiście nie każdy odnajdzie w tej metodzie sposób dla siebie, jednak warto spróbować, to nic nie kosztuje.

Najważniejsze jest najpierw aby potrafić wg własnych wartości rozróżnić sprawy nieistotne, codzienne od ważnych i bardzo ważnych. Dobry podział i umiejętne rozróżnienie tematów według powyższego pomaga w określeniu emocji własnych do każdej z tych sytuacji, 
gdyż każdy z nas inaczej reaguje na ślub a inaczej zareaguje na egzamin. Inni mogą zareagować podobnie i poziom emocji i stresu będą bardzo podobne w tych dwóch zdarzeniach.

Dlatego jak już to zrobicie zauważycie, że przypisanie zdarzenia do grupy według własnego podziału wartości może być pomocne w regulowaniu zachowania i świadomego wywołania emocji poprzez przesuwania granicy pomiędzy priorytetami.

Zatem możemy się odpowiednio przygotować i nie ponosić dużych kosztów w przypadku ważnych zdarzeń jak np. egzamin.

Jeżeli do tej pory na myśl o egzaminie byliśmy sparaliżowani i w praktyce nakręcaliśmy się, podwyższaliśmy stres a emocje typu strach sięgały zenitu, trudno w tym momencie zdać ten egzamin na oczekiwaną ocenę. Słaba percepcja i pamięć oraz ogólny paraliż wewnętrzny to koszty jakie poniesiemy. Dodatkowo duża nadpobudliwość, słaby sen itd.

Co można w takiej sytuacji zrobić?

Przywołać zadanie, które sprawia nam łatwość z kategorii zadań codziennych. Np jak jazda na rowerze. Jeżeli jeszcze można to zrobić to byłoby idealnie gdyż odsuwamy myśli, czas i emocje w zadanie łatwe, znane. Jesteśmy w strefie komfortu i dobrze się tu czujemy. Po dawce takich emocji łatwiej jest nam świadomie już zrozumieć, że strefa wyzwań jest w zasięgu ręki i to powinno pomóc opanować emocje i obniżyć stres – świadomie.

Można przywołać również trudny egzamin z przeszłości i sprawić, aby ta kategoria stała się z bardzo ważnej po prostu ważna, nie dotyczy przecież mojego życia czy zdrowia. Bo pamiętajcie, że to wy sami nadajecie własnym sprawom priorytety.

Często mamy tendencje do przewartościowania własnych spraw czasami w górę czasami w dół. O ile z tym drugim to inna klasa problemu to przewartościowanie w górę nie jest trudne technicznie do zredukowania.

Nadaj odpowiednio niższy status sprawie, zadaniu i poświęcisz mniej czasu, energii i kosztów aby je zrealizować.

To jedna z kilku metod ale jak dla mnie prosta do zastosowania od już. Zmiany nie zachodzą od razu,  jednak to również rodzaj oduczania się dotychczasowych schematów dlatego ta metoda może być skuteczna również dla ciebie.

Stres zbędny trzeba eliminować, tak uważam i do tego was zachęcam.

Więcej na stronie Care&Coach

Źródło fot.tyt. flickr.com/javier

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.