Actus Humanus Resurrectio

10 Kwi
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Print this page

„Najwybitniejsi przedstawiciele wykonawstwa historycznego i polskie gwiazdy muzyki dawnej. Dziesięć koncertów, które wprowadzą nas w czas zadumy Wielkiego Tygodnia i radości Wielkanocy. Pierwsza wiosenna odsłona gdańskiego festiwalu Actus Humanus będzie wyjątkowym wydarzeniem, na którym po prostu trzeba być” – mówi Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny imprezy.

Actus Humanus Resurrectio to jedyna w Polsce okazja usłyszenia w jednym miejscu i czasie tylu światowych gwiazd wykonawstwa historycznego, wywodzących się z różnych pokoleń, szkół i tradycji wykonawczych. W czasach unifikacji i standaryzacji gdańska impreza stawia na najbardziej wyraziste osobowości świata muzyki dawnej – artystów, których rozpoznaje się po pierwszych kilku dźwiękach. Festiwal nie boi się zestawiania obok siebie niepokornych indywidualistów i tych, którzy od lat tworzą główny nurt interpretacyjny, wielkich klasyków i wschodzące gwiazdy.

Wśród tegorocznych gwiazd znaleźli się m.in. William Christie, René Jacobs, Rinaldo Alessandrini, Ottavio Dantone i Björn Schmelzer z zespołami, a także plejada wykonawców polskich, m.in. Marcin Świątkiewicz, Adam Strug, Michał Gondko, Agnieszka Budzińska-Bennett. W ich wykonaniu usłyszymy m.in. arcydzieła baroku, w tym Pasję wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha, oratorium La Resurrezione George’a Friderica Handla, program Chants joyeux du temps de Pâques złożony z utworów Marca-Antoine’a Charpentiera, fragmenty Nieszporów Maryjnych Claudia Monteverdiego, a także mało znane Lamentacje Carolusa Luythona i Pedra Ruimonte, Żołtarz Jezusów Władysława z Gielniowa, średniowieczne lamenty, Polonezy Johanna Gottlieba Goldberga, gdańską i królewiecką muzykę lutniową.

W jakiej kondycji znajduje się pod koniec drugiej dekady XXI wieku europejskie i polskie wykonawstwo historyczne? Jaki repertuar dawnych wieków jest dziś dla nas ważny? Jak brzmią arcydzieła muzyki pasyjnej i wielkanocnej w najnowszym ujęciu wybitnych artystów? Co i dlaczego przywracane jest – często po setkach lat zapomnienia – współczesnemu życiu muzycznemu? Jesteśmy przekonani, że festiwal Actus Humanus Resurrectio udzieli wyczerpujących odpowiedzi nie tylko na te pytania.

PROGRAM FESTIWALU ACTUS HUMANUS RESURRECTIO
GDAŃSK 12–16 KWIETNIA 2017

12 kwietnia
Środa
godz. 17:30
Ratusz Staromiejski
ul. Korzenna 33/35

Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Johann Sebastian Bach 24 Preludia BWV 846-869
Johann Gottlieb Goldberg 24 Polonezy DürG 7
12 kwietnia
Środa
godz. 20:00
Centrum św. Jana
ul. Świętojańska 50

Sunhae Im – sopran, Benno Schachtner – kontratenor, Julian Prégardien – tenor, Johannes Weisser – bas, RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik Berlin, René Jacobs – dyrygent

Johann Sebastian Bach Pasjas wg św. Mateusza BWV 244
13 kwietnia
Czwartek
godz. 17:30
Ratusz Głównego Miasta
ul. Długa 46

Michał Gondko – lutnia renesansowa

Mare musicum – muzyka lutniowa znad Bałtyku (XVI–XVII wiek)
13 kwietnia
Czwartek
godz. 20:00
Dwór Artusa
ul. Długi Targ 43-44

graindelavoix, Björn Schmelzer – kierownictwo artystyczne

Carolus Luython Lamentacje św. Jeremiasza, Pedro Ruimonte Lamentacje św. Jeremiasza
14 kwietnia
Piątek
godz. 17:30
Wielka Zbrojownia
ul. Targ Węglowy 6

Adam Strug – śpiew, Mateusz Kowalski – lira korbowa

Władysław z Gielniowa Żołtarz Jezusów czyli piętnaście rozmyślań o bożym umęczeniu (Jezusa Judasz przedał)
14 kwietnia
Piątek
godz. 20:00
Dwór Artusa
ul. Długi Targ 43-44

Concerto Italiano, Rinaldo Alessandrini – dyrygent

Claudio Monteverdi Laetaniae della Beata Vergine SV 204, Vespro della Beata Vergine SV 206 (fragmenty), Domine ne in furore tuo SV 298, Nisi Dominus SV 201, Confitebor tibi Domine SV 267, Crucifixus SV 259, Cantate Domino SV 293
15 kwietnia
Sobota
godz. 17:30
Ratusz Głównego Miasta
ul. Długa 46

Agnieszka Budzińska-Bennett – śpiew, harfa romańska, lira korbowa

Lamentacje (IX–XIV wiek)
15 kwietnia
Sobota
godz. 20:00
Dwór Artusa
ul. Długi Targ 43-44

Les Arts Florissants, William Christie – dyrygent

Marc-Antoine Charpentier Nuptiae Sacrae H.412, Tristis est anima mea H.126, Transfige dulcissime Jesu H.251, Victimae paschali laudes H.13, Le Reniement de Saint Pierre H.424, Prière à la Vierge du Pere Bernard H.367, Stabat Mater pour les religieuses H.15, Prélude H.510, O crux spes unica H.349, Dialogus inter Magdalenam et Jesum H.423, Salve regina H.47, Chants joyeux du temps de Pâques H.339
16 kwietnia
Sobota
godz. 17:30
Ratusz Staromiejski
ul. Korzenna 33/35

Robert Bachara – skrzypce

Johann Sebastian Bach I Partita h-moll BWV 1002, II Partita d-moll BWV 1004, III Partita E-dur BWV 1006
16 kwietnia
Niedziela
godz. 20:00
Centrum św. Jana
ul. Świętojańska 50

Roberta Mameli – sopran, Berit Solset – sopran, Delphine Galou – alt, Martin Vanberg –
Tenor, Christian Senn – baryton, Accademia Bizantina, Ottavio Dantone – dyrygent, klawesyn

George Frideric Handel La Resurrezione HWV 47

Fot.tyt.: Akademie fur Alte Musik/fot. Uwe Arens.

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.