Elevator pitch – krótka mowa do sukcesu

29 Sie

Elevator Pitch to krótki, konkretny opis pomysłu mający na celu „sprzedanie” idei w ciągu krótkiej chwili, np. podczas jazdy windą (stąd nazwa). Często chwila decyduje o tym, czy nasz pomysł, projekt, idea się sprzeda. Czy uda nam się pozyskać dodatkowe fundusze lub nowego inwestora.

Inwestor to zazwyczaj osoba zabiegana, z każdej strony bombardowana nowymi pomysłami i prośbą o kapitał, stąd musisz stać się mistrzem marketingu, który w kilkanaście sekund powie o tym: jak, po co i jakie będą z tego profity.

Jeśli chodzi o budowę Elevator Pitch to powinien on zawierać:

Główną idee Twojego przedsięwzięcia
Opis produktu/usługi
Rynek docelowy i jego wielkość
Odbiorcy produktu/usługi
Sposób w jaki pomysł będzie zarabiać
Konkurencja
Dlaczego Ty / Twój zespół jest lepszy od konkurencji. Dlaczego warto Wam powierzyć kapitał. Czyli przewaga konkurencyjna nie tylko produktu, ale i samego zespołu.

Zacznijmy od końca. Dlaczego tak istotne jest pokazanie wartości zespołu. Należy pamiętać, że często inwestorzy angażują swoje środki przede wszystkim w ludzi, a nie ich pomysły. Pomysłodawcy mogą zapałem, wiarą w siebie i pomysł czy nastawieniem na cel zarażać potencjalnych udziałowców, którzy stwierdzą : „Tym ludziom warto zaufać, oni wiedzą czego chcą i to osiągną, a ja im dam na to fundusze”. Czasami warto pomyśleć o nieszablonowym podejściu do Elevator Pitch, które może wyglądać tak jak na zamieszczonym filmie.

Undrip – We Need An Angel – Poszukiwanie Anioła Biznesu w nieszablonowy sposób

Pewien Anioł Biznesu z Stanów Zjednoczonych po obejrzeniu tego filmy skomentował go tak: „I don’t know what these guys do but I’m writing a $25k check right now”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza: „Nie wiem czym zajmują się ci kolesie, ale właśnie piszę dla nich czek na 25 ooo $”. 

Drugą ważną rzeczą dla inwestora jest to, jak przedsięwzięcie będzie zarabiać na siebie. W końcu większość z nich nie działa na zasadzie instytucji charytatywnych. Dając kapitał, liczą na to, że po pewnym czasie z tej inwestycji będą czerpać profity. Idee są piękne, ale bez poparcia ich ekonomiczną racją bytu, raczej małe szanse, żeby przeszły dalej.

Ważne jest również określenie rynku docelowego oraz odbiorców. Bez tego nikt nawet nie zacznie z Wami rozmawiać. Bo w końcu jak Wy byście zareagowali na słowa w stylu: „Mam produkt/usługę, tylko nie wiem komu może się to przydać, kto będzie z tego korzystał”. Rynek, jak i odbiorcy, muszą być jasno sprecyzowani, wtedy inwestorzy odbierają nas jako osoby konkretne i świadome możliwości ich przedsięwzięcia. Pamiętajmy, bez klienta żaden pomysł nie odniesie sukcesu.

Sprecyzowany cel pomysłu, dobry opis produktu/ usługi to to od czego zazwyczaj zaczynamy rozmowę. Mówimy o tym, co chcielibyśmy zrobić, jakie możliwości to daje. O tym co chcemy oferować, jakie to da korzyści naszym klientom, jak to wpłynie na ich życie.

Ważne jest podkreślanie tego co nas odróżnia od konkurencji, jakie korzyści nasi klienci będą czerpać z naszej usługi/produktu i jak on będzie zarabiać. Dzięki temu pokażemy się jako osoba konkretna, wiedząca czego chce i co oferuje.

Ważne! Elevator Pitch powinno mieć około 200 słów i być zbudowane w sposób jasny i klarowny. W szczególności należy uważać przy używaniu języka branżowego, który inwestorowi nie musi być znany. Opis pomysłu ma być zrozumiały dla niemalże każdego potencjalnego odbiorcy.

Rada! Warto po przygotowaniu Elevator Pitch nauczyć się go na pamięć. Pozwoli to w każdym momencie – podczas przypadkowego spotkania czy telefonu- udzielić krótkich, rzeczowych i rzetelnych informacji na temat Twojego pomysłu.

Inny sposób spojrzenia na Elevator Pitch

Elevator Pitch zazwyczaj stosuje się przy biznesowych spotkaniach mających na celu pozyskanie inwestorów dla nowego przedsięwzięcia. Jednakże czy ten rodzaj prezentacji nie pasowałby do procesu rekrutacji i rozmowy kwalifikacyjnej na której bardzo często proszeni jesteśmy o zaprezentowanie siebie w kilku słowach. Wcześniej przygotowana, dobrze opracowana prezentacja własnej osoby, może ułatwić nam takie zadanie. W końcu na pewno dużo łatwiej jest przygotować opis swojej osoby w domu, na spokojnie, niż podczas dość stresującego spotkania jakim jest rozmowa rekrutacyjna.

Co powinno się składać na Elevator Pitch służącym do celów prezentacji własnej osoby?

  1. Ogólny rys biograficzny (jakie studia skończyliście, jakie kursy odbyliście, najważniejsi pracodawcy)
  2. Jaki jest Twój cel życiowy
  3. Czym zawodowo się interesujecie, gdzie szukacie swojego miejsca na rozwój
  4. Jaka jest Wasza przewaga nad innymi kandydatami, co możecie zaoferować i wnieść do przedsiębiorstwa (ciężką pracę i zaangażowanie może zaoferować każdy – więc chodzi o coś co Cię wyróżni)
  5. Czym się zajmujesz po pracy, jakie są Twoje ulubione zajęcia, jakie masz hobby.

Prezentacja własnej osoby zawierający krótki, rzeczowy opis wyżej wymienionych aspektów pozwoli się nam zaprezentować jako osoby konkretne, które wiedzą co chcą w życiu osiągną i mają plan na siebie. Taka prezentacja może w dużej mierze przyczynić się do naszego sukcesu zawodowego, więc myślę, że warto poświęcić trochę czasu na jej przygotowanie.

http://konsulti.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.