Poradnik biegacza: Pij wodę, będziesz szybszy

26 Sie

Prawdopodobnie fala upałów jest już za nami, jednak wielu biegaczy do teraz niemiło wspomina treningi w gorące dni. Pewnie pojawiły się dylematy – czy warto biegać w taką pogodę? A jeśli tak, to jak się do tego przygotować? Przede wszystkim trzeba uzupełniać płyny w organizmie – najlepiej wodą i napojami izotonicznymi.

Wydawać by się mogło, że odpowiednie nawadnianie organizmu nie jest niczym skomplikowanym. Jednak osoby aktywne fizycznie są szczególnie narażone na odwodnienie, bądź często bardziej niebezpieczne przewodnienie. Ta druga przypadłość wiąże się z obniżonym poziomem sodu we krwi i może prowadzić do nudności oraz osłabienia mięśni. Mimo to pić trzeba. Zarówno przed, jak i w trakcie oraz przede wszystkim po treningu.

Podstawą zasadą jest zachowanie umiaru – należy pić co ok. 20-30 minut nie więcej niż 200 ml płynów. Biegacze w upalne dni powinni wypić nawet 4-5 litrów wody, bądź innych napojów. Można przyjąć, że każdą wykorzystaną kilokalorię należy uzupełnić 1 ml płynu. Właśnie, co pić? Większość z amatorskich biegaczy sięga po wodę. Jednak i w tym przypadku mamy do wyboru różne rodzaje płynów. Sportowcy zdecydowanie chętniej sięgają po wodę niegazowaną, choć należy również pamiętać o składzie mineralnym. Im treningi bardziej intensywne, tym więcej składników mineralnych potrzebuje nasz organizm. Tych mogą dostarczyć wody wysoko- lub średniozmineralizowane.

Sporo kontrowersji wzbudzają natomiast napoje izotoniczne. Z jednej strony pozwalają na szybszą regenerację po wysiłku, a z drugiej zawierają szkodliwe dla organizmu barwniki. Idealnym wyjściem z tej sytuacji będzie samodzielne przygotowywanie takich napojów. Wystarczy pół łyżeczki soli, 240 ml soku pomarańczowego i 360 ml wody mineralnej. Latem dobrą alternatywą dla wody mogą być napoje i koktajle na bazie owoców i jogurtu (np. kompot z rabarbaru lub malinowy spritzer).

Biegacze powinni natomiast unikać wszystkich napojów, które odwadniają organizm i wypłukują z niego minerały. Do takich płynów należy zaliczyć napoje energetyczne, kawę, herbatę oraz alkohole. Nawet minimalne odwodnienie obniża wydolność i pogarsza osiągane rezultaty. Na upalny trening warto wziąć zatem butelkę wody. W trakcie zawodów punkty nawadniania z reguły zapewniają organizatorzy. Bo uzupełnianie płynów to dla biegacza podstawa.

 

One Reply to “Poradnik biegacza: Pij wodę, będziesz szybszy”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.