Chcesz szybko i łatwo stać się sławny i bogaty – zostań blogerem! Tak myśli duża część społeczności internetowej i choć faktem jest, że blogi stały się poważnym elementem rynku, nie tak łatwo stworzyć coś na tyle atrakcyjnego by przyciągnęło tłumy odbiorców i rzeszę firm oferujących milionowe kontrakty.
Założyć bloga może każdy, gdyż nie stanowi to wielkiego wyzwania. Gorzej jest już z jego regularnym prowadzeniem, co u sławnych i znanych blogerów przeradza się w swoistą pełno etatową pracę.
Bloger potrzebuje świeżych pomysłów, samoorganizacji, samodyscypliny, cierpliwości i zaangażowania w przedsięwzięcie, żeby uzyskać efekty, które i tak nigdy nie są gwarantowane. Wielu śmiałków liczących na szybki i łatwy zarobek równie szybko i łatwo rezygnuje i porzuca swoje blogi. W polskiej sieci istnieje obecnie około 3 mln blogów, z czego ponad 90% jest martwych.
Wzrasta świadomość, że można na tym zarobić jednak nie wszyscy wiedzą jak. Stąd bierze się niekiedy nachalne żebractwo świeżych blogerów, którzy utworzyli swojego bloga z przekonaniem o łatwości zarobku i w celu wyłącznie zarobkowym, oczekując kokosów finansowych po niespełna miesięcznej działalności. Typ blogerów, o których mowa, to osoby, które rozsyłają firmom swoje prośby dotyczące współpracy, domagając się próbek do recenzji lub zniżek w celu przeprowadzenia relacji nie mając jednocześnie właściwie nic do zaoferowania w zamian. Firmy czasami nie wiedzą, co robić z takimi prośbami zgodnie z zasadą „mam bloga i nie zawaham się go użyć!” nie spełniając żądania mogą się narazić na krytykę, która mimo niewielkiego zasięgu może przypadkiem zatoczyć trochę większy krąg.
Według szacunków, blogerów zarabiających większe sumy i żyjących z blogowania w Polsce jest niewiele ponad 20 osób, natomiast okazjonalne korzyści finansowe z tytułu prowadzenia bloga otrzymuje około 2-3% blogowiczów. Okazuje się więc, że kasa z blogowania nie dość, że nie musi być szybka, w dodatku niekoniecznie jest łatwa.
Blogerzy to środowisko, które nie tylko jest jednym z istotnych źródeł informacji, ale także albo przede wszystkim medium opiniotwórczym. Stąd duże zainteresowanie prowadzeniem bloga wykazują znani politycy, celebryci i dziennikarze.
Ważne miejsce w blogosferze zajmują także blogi hobbystyczne, modowe i kulinarne. Wśród blogów zajmujących się modą i stylizacją sporą grupę stanowią szafiarki, czyli prezenterki własnych kolekcji.
W niektórych przypadkach działalność blogowa autorek przekracza zainteresowanie i pasję, coraz częściej są zapraszane do mediów oraz na pokazy mody znanych projektantów. Jak w przypadku Julii Kuczyńskiej znanej jako Maffashion, która stała się nie tylko najlepiej zarabiającą lub przynajmniej jedną z najlepiej zarabiających blogerek modowych, ale także celebrytką ściganą przez paparazzi.
Coraz większą popularność zyskują blogi kulinarne. Estetyczne i apetyczne zdjęcia potraw zachęcają do kreatywności, zmieniając szare codzienne gotowanie w ciekawą twórczość. Jak w przypadku Pauliny Wnuk, która na swoim blogu From Movie to the Kitchen przenosi filmowe potrawy do realnego świata. Dzięki jej przepisom można przygotować w domu sos czekoladowy z filmu „Charlie i fabryka czekolady” lub muffiny Bree z „Gotowych na wszystko” ale i również słynne czekoladowe ciasto z filmu „Służące”.
A kim są ci wszyscy tajemniczy blogerzy?
Mieliśmy okazję się przekonać 29 sierpnia w strefie StartUp Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni. Odbyło się tam spotkanie trójmiejskich blogerów oraz wykład Marcina Potkańskiego pt. „Social Media dla Blogera”.
Trójmiejskie spotkanie blogerów liczebnie zdominowały panie, choć obecność panów znacząco odznaczyła się w dyskusjach. W grupie uczestników pojawiły się osoby w różnym wieku, matki z dziećmi, młodzi, a także seniorka – pani Barbara, która przyszła na spotkanie by zmotywować się i wrócić do swojej działalności blogowej.
Wykład odbył się w milej, kameralnej atmosferze w nowoczesnej sali PPN-T.
Nad wszystkim nieustannie czuwały organizatorki: Marysia Kunicka (Art Attack) i Monika Pryśko (Tekstualna), która na spotkanie przybyła z córeczką oraz z mężem, również zapalonym blogerem.
Podczas wykładu Marcin Potkański zwracał uwagę na znaczenie oraz możliwości wykorzystania portali i serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Pinterest czy Instagram w kreowaniu swojej marki i spójnego wizerunku. Blogerzy czynnie uczestniczyli w dyskusji przedstawiając swoje zdanie na tematy dotyczące między innymi bezpieczeństwa w sieci, częstotliwości umieszczania treści na poszczególnych portalach oraz ambicji i priorytetów związanych z zasięgiem prowadzenia bloga.
Dzielili się własnymi doświadczeniami,przedstawiali i opisywali wykorzystywane przez siebie rozwiązania dotyczące prowadzenia swoich blogów oraz korzystania z serwisów społecznościowych.
Tematyka blogów wśród uczestników spotkania była bardzo zróżnicowana, począwszy od podróży po trójmiejskich zakątkach, wycieczek po Polsce i świecie, poprzez fotografię, kulinaria, kulturę, kreatywność, dietetykę, psychologię, aż po architekturą wnętrz oraz tematykę około książkową.
Na uczestników spotkania czekał poczęstunek, przy którym po półtoragodzinnym wykładzie mogli porozmawiać i lepiej się poznać. Każdy z uczestników otrzymał od organizatorów materiały pomocnicze oraz drobne upominki.
Strefa StartUp, w której odbyło się spotkanie to miejsce, gdzie powstają i rozwijają się młode firmy. Jest otwarta na początkujących przedsiębiorców, studentów wykonujących szkolne projekty, piszących prace dyplomowe, na osoby prowadzące działalność jako freelancerzy i wszystkich innych, którzy potrzebują lub chcieliby skorzystać z biura coworkingowego, doradztwa, mentoringu, warsztatów lub spotkań tematycznych czy networkingowych.
Więcej na ten temat można dowiedzieć się ze strony internetowej Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego: www.ppnt.pl
Agnieszko! tak jak pokochałam Twoje sukapcszra, tak kocham notesy a teraz zaczynam podkochiw się i w ptaszkowych kartkach. wspaniałe są ! przeleciałam tez po notesach i widzę żę uczyniłaś ich sporo……….a właściwie cała masę 😮 …………. genialna maniaczka 😀