16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity

30 Kwi

Zobacz, czy rozumiesz świat, i czy świat rozumie ciebie – to hasło przewodnie tegorocznej
edycji. W trójmiejskim programie jeszcze więcej, bo ponad 70 premier najlepszych filmów
dokumentalnych, odnoszących się do najbardziej aktualnych, palących problemów
współczesnego świata. Spotkania z reżyserami i bohaterami, debaty i rozmowy, warsztaty i
edukacja dla dzieci i seniorów. Czwarta edycja największego festiwalu kina dokumentalnego
w Polsce odbędzie się w Gdyńskim Centrum Filmowym w dniach 15-24 maja. O Nagrodę
Prezydenta Miasta Gdyni powalczy 13 filmów. 

Trailer filmowy 16. Millennium Docs Against Gravity FF

W ramach 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity pokażemy najnowsze,
prezentowane po raz pierwszy w Polsce, najwybitniejsze dzieła kina dokumentalnego w aż sześciu miastach Polski, co jest ewenementem na skalę światową. – Ale to do Gdyni i Trójmiasta należą wszelkie rekordy, podczas ubiegłorocznej edycji na festiwalowe filmy wybrało się tu o 63 procent więcej widzów niż rok wcześniej. To zachęca, by robić jeszcze więcej i jeszcze ciekawiej! I w tym roku zaprezentujemy kino dokumentalne najwyższej próby – filmy dające do myślenia, nakręcone w najnowszej technologii, które w niczym nie ustępują filmom fabularnym pod względem jakości zdjęć, montażu i dźwięku. Pokażemy premierowo w Gdyni najnowsze filmy rodzimej produkcji, które zdążyły już podbić prestiżowe festiwale międzynarodowe (jak choćby IDFA w Amsterdamie), gdzie zdobyły liczne nagrody, a w renomowanych mediach (branżowych i nie tylko) pojawiły się o nich entuzjastyczne recenzje – mówi Artur Liebhart, dyrektor Festiwalu.

Tych filmów nie można przegapić!
Mistrzowie. Widzowie w Gdyni zobaczą najnowszy film nominowanego do Oscara®,
legendarnego reżysera Wernera Herzoga „Herzog/Gorbaczow”(„Meeting Gorbachev”). Jego
tematem jest spotkanie na szczycie mistrza kinematografii z Michaiłem Gorbaczowem, radzieckim przywódcą, nagrodzonym pokojową Nagrodą Nobla, i historia wydarzeń, które ukształtowały współczesną rzeczywistość geopolityczną. Z kolei Agnès Varda, wirtuozerka filmowych opowieści, laureatka honorowego Oscara®, w „Varda według Agnès” („Varda by Agnès”) kieruje kamerę na siebie samą. Nie jest to jednak typowy filmowy autoportret. To raczej zbiór komentarzy Vardy do jej życia i pracy jako reżyserki, fotografki, instalatorki. Peter Jackson, reżyser nagrodzonego Oscarami® „Władcy Pierścieni: Powrotu króla”, w swoim pierwszym filmie dokumentalnym „I młodzi pozostaną” („They Shall Not Grow Old”), prezentowanym na festiwalu w konkursie o Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni, zgłębia mroczną historię pierwszej wojny światowej.

Przenosimy się do wydarzeń, który wstrząsnęły Europą początku XX w., za pośrednictwem
archiwalnych materiałów wideo, odrestaurowanych dzięki współczesnym zabiegom techniki. W
gdyńskim Konkursie także obsypana nagrodami na tegorocznym Festiwalu Filmowym w
Sundance „Kraina miodu” („Honeyland”) Tamary Kotevskiej i Ljubomira Stefanova. To
rozgrywająca się w Macedonii historia 55-letniej Hatidze, która z dala od wielkich miast wiedzie
życie zgodnie z pradawnym rytmem koegzystencji człowieka z naturą.

Psychologia, czyli zrozumieć siebie. W bogatym programie Festiwalu nie zabraknie filmów, które zgłębiają charakter relacji międzyludzkich. „Magiczne życie V” („The Magic Life of V”)
Tonislava Hristova (twórcy dobrze znanego widzom Festiwalu dzięki filmowi „Dobry listonosz”) to intymny portret młodej kobiety Veery, która stara się zyskać pewność siebie, wcielając się w
fantastyczne postaci. Prowadzi siebie i swojego niepełnosprawnego brata przez świat rozmaitych ról, tożsamości i magii, aby znaleźć odwagę i zmierzyć się z demonami przeszłości związanymi z ich ojcem. Przyjaźń jest tematem filmu „Transnistria”(„Transnistra”) Anny Eborn – która przyjedzie do Gdyni spotkać się z widzami – o młodych ludziach mieszkających w Naddniestrzu. W ich relacjach odbija się skomplikowana przeszłość i teraźniejszość państwa, które ogłosiło niepodległość po upadku Związku Radzieckiego, ale do dziś pozostaje państwem nieuznawanym.

Porywające intymne historie i oczekiwane polskie filmy. W Konkursie weźmie udział także
nagrodzony na prestiżowym festiwalu IDFA w Amsterdamie „In Touch” Pawła Ziemilskiego.
Opowiada o mazurskiej wsi Stare Juchy, z której prawie jedna trzecia mieszkańców wyemigrowała do Islandii. To wzruszająca, intymna, uniwersalna opowieść o rodzinie, miłości i technologii, która w zmieniającym się świecie umożliwia kontakt między najbliższymi. Relacje rodzinne są także tematem „Jazdy obowiązkowej” („Compulsory Figures”) Ewy Kochańskiej, której film także znalazł się w Konkursie. Jego bohaterami jest ukraińskie małżeństwo z trójką dzieci, które zdecydowało się zamieszkać w Polsce w nadziei na lepszą przyszłość. Szansą dla ich córki Julii jest wygrana w zawodach łyżwiarskich. W głównym Konkursie Festiwalu zostanie pokazany film Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman… i była miłość w Getcie”. „Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? Dlaczego nikogo to nie interesuje?” – mówił na krótko przed śmiercią w 2009 roku Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada on na to pytanie w długo oczekiwanym i głośnym jeszcze przed premierą filmie, nad którego scenariuszem współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyyerował fabularyzowane sceny.

Najnowsza historia Europy. Na Festiwalu licznie reprezentowane są filmy dokumentalne
odnoszące się do najnowszej historii Europy. Witalij Manski – będzie naszym gościem w Gdyni!
– dobrze znany publiczności Festiwalu z filmu „Pod opieką wiecznego słońca”, który zwyciężył 13. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity. W prezentowanych w Konkursie
„Świadkach Putina”(„Putin’s Witnesses”) przedstawia historię dojścia do władzy rosyjskiego
przywódcy. Zatrudniony przez rządową telewizję, która we współpracy ze sztabem wyborczym
kreowała pozytywny wizerunek polityka, miał szansę z bliska pokazać moment politycznego
przełomu w Rosji. O to, czy dziś można uczynić zadość sprawiedliwości wojnie w Bośni i
Hercegowinie, która kosztowała życie około 100 tys. niewinnych ludzi, pytają Rob Miller i Henry
Singer w „Procesie Ratko Mladicia” („The Trial of Ratko Mladić”). W filmie niespotykanie
blisko możemy przyjrzeć się argumentom zarówno oskarżycieli, jak i obrońców wojskowego
przywódcy. Reperkusje tej największej tragedii w Europie od czasów II wojny światowej, zgłębia
kolejny gdyński gość: Nebojša Slijepčević w filmie „Serbka” („Srbenka”) o kulisach spektaklu
przedstawiającego historię zamordowanej w 1991 roku w Chorwacji 12-letniej Serbki. Autorem
przedstawienia, które wbiło kij w mrowisko konfliktu chorwacko-serbskiego, jest Oliver Frljić,
znany w Polsce za sprawą głośnego spektaklu „Klątwa” wystawionego na scenach
warszawskiego Teatru Powszechnego. „Serbka” walczy o Nagrodę Prezydenta Gdyni
tegorocznego Festiwalu. Do tego sekcje poświęcone sztuce czy najnowsza: Science – non fiction.

13 filmów powalczy o filmową Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni
Podczas gali finałowej Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni w wysokości 15 000 złotych
najlepszemu filmowi spośród nominowanych w Konkursie Głównym o nagrodę Millennium
przyznają gdyńscy jurorzy: pisarka i kompozytorka Natalia Fiedorczuk-Cieślak, reżyser i
filmoznawca Jerzy Rados oraz kompozytor i kontrabasista Olo Walicki. W Gdyni wręczonazostanie również Nagroda Czytelników „Co Jest Grane 24” – zwycięzcę plebiscytu wskażą widzowie Festiwalu ze wszystkich sześciu miast.

Spotkania z reżyserami, debaty, rozmowy po filmach i akademia dla dzieci i seniorów
Na spotkania z publicznością do Gdyni przyjadą także Jaśmina Wójcik, która w „Symfonii
Fabryki Ursus” („Symphony of The Ursus Factory”), upamiętnia losy pracowników warszawskiej
fabryki. Ewa Podgórska, reżyserka filmu „Diagnosis”, który miał światową premierę na
prestiżowym festiwalu IDFA czy Jacek Wasilewski – w filmie „Matka Boska. Polaków portret
własny” opowiada o o poczuciu wyjątkowości narodu, który został podobno wybrany przez Matkę Boską.

Podczas Festiwalu odbędą się debaty organizowane z największymi ogólnopolskimi organizacjami pozarządowymi oraz lokalnymi partnerami. Pokazowi filmu „Erasmus – obywatele Europy” towarzyszyć będzie debata „Dlaczego warto być obywatelem Europy?”. Po filmie „Kwity z Panamy” zaplanowano dyskusję „Czy uczciwa ekonomia jest dziś możliwa?”. Do tego kilkanaście spotkań tematycznych, m.in . z Maciejem Bandurem, tłumaczem książki „Mały
Książę” na język kaszubski po filmie „Cud małego księcia”, z Michałem Wroczyńskim: Jak
żyć z robotami? Sztuczna inteligencja, prawdziwe dylematy po pokazie filmu „A to mój
przyjaciel robot” czy pszczelarzem Mieczysławem Białobrzeskim: Kto może hodować pszczoły
i jak kupić dobry miód? po filmie „Kraina miodu”. Do tego dyskusje o architekturze po filmie
„Duch Bauhasu” i ewentualnym końcu świata po filmie „Antropocen: epoka człowieka”.
Warsztaty dla ludzi i zwierząt. Zaplanowano ćwiczenia z pamięci po pokazie filmu „Igrzyska
pamięci” z Bartłomiejem Boralem – pierwszym w historii reprezentant Polski na Mistrzostwach
Świata Pamięci. Warsztaty Rozmowy zwierząt i ludzi. Ćwiczenia z komunikacji z psami odbędą
się w nawiązaniu do filmu „Najlepszy przyjaciel człowieka”. Warsztaty biegowe z Piotrem
Suchenią, który jako pierwszy Polak zwyciężył w najzimniejszym maratonie na Ziemi na biegunie północnym, nawiążą z kolei do filmu „3100: biegnij i medytuj”, a warsztaty w rozciąganiu czasu. Jak równoważyć różne perspektywy czasowe i lepiej żyć? odbędą się po pokazie filmu „Złodzieje czasu”.

Ofertę festiwalową zaprezentuje także Akademia Dokumentalna, program edukacyjny oparty na kinie non-fiction. Pokazy dla dzieci i seniorów odbędą się w sekcji OKI DOKI. Będzie także, we współpracy z Uniwersytetem SWPS, specjalne wydanie Filmoterapii.

Ruszyła sprzedaż biletów
Bilety na festiwalowe pokazy kosztują od 12 do 18 zł. Sprzedaż pojedynczych biletów w cenie 18
zł odbywa się on-line na stronach www.mdag.pl oraz www.gcf.org.pl, a także w kasie Kina
Studyjnego Gdyńskiego Centrum Filmowego. Przy zakupie na miejscu minimum 5 biletów na
seanse festiwalowe cena jednego biletu wynosi 15 zł. Przy zakupie minimum 10 biletów cena
jednego biletu spada do 12 zł.

Sprzedaż pakietów 10+, 5+ prowadzi wyłącznie kasa Kina Studyjnego Gdyńskiego Centrum
Filmowego. Nie ma możliwości rezerwacji biletów on-line na seanse festiwalowe. Wstęp na
spotkania z autorami filmów jest bezpłatny.

Szczegółowy program projekcji i wydarzeń towarzyszących dostępny jest na stronach:
mdag.pl w zakładce “Gdynia” oraz gcf.org.pl w zakładce „kino studyjne”.

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.