Wymiana handlowa Polski z USA

23 Kwi

Stany Zjednoczone Ameryki kojarzone są z takimi wartościami jak demokracja czy wolność słowa. Dla przedsiębiorców oraz firm międzynarodowych kluczowe znaczenie mają jednak inne cechy tego kraju. Należą do nich: łatwość w wejściu na amerykański rynek, przejrzystość reguł rynkowych oraz niski poziom korupcji. Aby zrozumieć atrakcyjność rynku USA dla potencjalnych inwestorów, należy wziąć pod uwagę kilka podstawowych faktów.

Wskaźnik sukcesu gospodarczego
Stany Zjednoczone przodują pod względem wysokości PKB (19,39 tryliarda USD). Na drugim miejscu od lat figuruje Chińska Republika Ludowa (niecałe 11,2 bln USD), a na trzecim – Japonia (nicałe 5bln USD). Czwarte, piąte oraz szóste miejsce to tzw. Kraje starej Unii Europejskiej: Niemcy (niecałe 3,5bln USD), Wielka Brytania (około 2,6 bln USD) oraz Francja (niecałe 2,5bln USD). Należy pamiętać, że suma dziesięciu największych gospodarek Unii Europejskiej (około 14,25 bln USD) przewyższa obecnie wartość gospodarki ChRL.

Partnerzy handlowi
Pięcioma głównymi partnerami biznesowymi USA są: Kanada, Meksyk, Chińska Republika Ludowa, Japonia oraz Republika Federalna Niemiec. Dotyczy to zarówno importu jak i eksportu. Warto jednak zauważyć, że to właśnie handel towarów i usług między Stanami Zjednoczonymi i Unią Europejską tworzy ponad 30% całkowitej wymiany produktów na świecie.

Wysoki kurs dolara
Na przełomie 2016 i 2017 r. notowania amerykańskiej waluty osiągały rekordowe wyniki, przekraczając nawet poziom 4,2 zł. Natomiast w 2017 r. dolar sporo tracił, aby zakończyć rok z wartością niższą prawie o złotówkę. Jednak od pewnego czasu utrzymuje wysoką wartość wobec złotego, co korzystnie wpływa na marże przedsiębiorców wysyłających swoje towary do USA.

W ostatnich latach pozycja USA w handlu zagranicznym Polski wzrosła. Według specjalistów największy krok może być dopiero przed nami. Kluczowe znaczenie w rozwoju dalszych kontaktów będzie miało porozumienie pomiędzy Unią Europejską a USA w sprawie transatlantyckiej strefy wolnego handlu, tzw. TTIP. Ponadto, eksperci BZ WBK oceniają, że wciąż niewykorzystaną w stosunku do możliwości szansą jest polski eksport usług i produktów sektora ICT. W Polsce istnieje wiele małych i średniej wielkości firm informatycznych produkujących unikalne rozwiązania i produkty, w tym oprogramowanie, gry czy rozwiązania mobilne. Można do nich przekonać amerykańskich klientów.

Jednym z programów oferującym wsparcie dla przedsiębiorców w międzynarodowym eksporcie jest Pomorski Broker Eksportowy, realizowany przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER. W dniach 3-11 listopada 2019 r. pięć firm z Pomorza poleci za ocean, aby rozpocząć ekspansję zagraniczną. Misja gospodarcza w 85% zostanie sfinansowana w ramach projektu. Rekrutacja wciąż trwa. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: bit.ly/2Zfl9df

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.