Od melodii „wyciśniętej” z cytryny po systemy zarządzania inteligentnymi domami

22 Paź

9 dni intensywnych warsztatów, spotkań, kilkadziesiąt firm zaangażowanych w program i jedna, wspólna pasja – kodowanie! Przez ostatnie kilka dni w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER miał miejsce CodeWeek in STARTER, który skupił w sumie kilkaset osób pragnących poznać „trzeci język świata” lub na kilkanaście godzin oddać się swemu prawdziwemu zamiłowaniu, programowaniu w ramach hackathonu Hack3city.

Tydzień Kodowania rozpoczął się 9 października od zajęć dla dzieci.

Tylko 5 godzin wystarczyło dzieciom i rodzicom biorącym udział w warsztatach Lo Fi Robot do zbudowania i zaprogramowania ich pierwszych robotów – mówi Katarzyna Kołakowska ze STARTERA. – Nastolatki uczestniczące w zajęciach z Mistrzami Kodowania, używając programu Green Foot, napisały swoje pierwsze gry i miały okazję obserwować zamianę banana i cytryny w… instrument muzyczny! To była prawdziwa melodia przyszłości! Na niedzielnych warsztatach dziewczynki projektowały i programowały swoje pierwsze gry w Scratchu. Tego samego dnia po południu STARTER odwiedzili również rodzice, z którymi zaprogramowaliśmy w Scratchu grę do nauki matematyki w celu wykorzystania w domu do wspólnej nauki z dziećmi.

Poniedziałek, 12 października, rozpoczął się w STARTERZE tradycyjnie od śniadania (CREATIVE MORNING) i dawki inspiracji biznesowych, których udzielili nam Kamil Łukasiewicz z Everytap i Patryk Górniak z FIBARO Poland. We wtorek, czwartego dnia CodeWeek in STARTER, wraz z ekspertami największych firm IT uczestnicy wydarzenia rozmawiali o Internet of Things. Gośćmi wydarzenia byli: Piotr Pietrzak z IBM Poland, Andrzej Szady z Enspirion, który prezentował rozwiązania e-Living Lab, realizowane we współpracy z Energą, oraz Kamil Guzik z firmy Intel.

Po spotkaniach przyszedł czas na praktykę, czyli zajęcia przygotowujące do Hack3city. W ciągu kolejnych 2 dni odbyły się warsztaty przygotowujące uczestników hackathonu do wytężonego wysiłku podczas weekendu. Uczestnicy dowiedzieli się, jak funkcjonuje „chmura” i jak można ją wykorzystać do tworzenia własnych projektów; czym są mikrokomputery Banana PRO i jak zbudować z nich inteligentne rozwiązania oraz – co ciekawe, tu mógł się wykazać każdy, nie tylko miłośnik programowania – jak tworzyć aplikacje wykorzystującą technologię NFC.

W piątek, 16 października, rozpoczął się 48h maraton programowania – prawdziwa gratka dla geeków. Podczas wydarzenia uczestnicy starali się wcielić w życie  pomysły wykorzystujące technologie, które mieli okazję poznać podczas wcześniejszych warsztatów. Hackathończycy podzielili się na drużyny. Jedni, wspólnie ze Szkołą Kodowania, budowali projekty wykorzystujące „chmurę”, inni razem z przedstawicielami firmy Neoteric rozwijali aplikacje z wykorzystaniem NFC (Near Field Communication), czyli radiowego standardu komunikacji pozwalającego na bezprzewodową wymianę danych na bliskiej odległości, a kolejnym Fre3make pomagał w budowie inteligentnych domów i rozwiązań wykorzystujących mikrokomputery, czujniki i bezprzewodową komunikację.

Hack3city okazał się dużym wyzwaniem. Brak snu i nieprzerwana praca przy komputerze ustępowały jednak satysfakcji ze stworzonych programów i prototypów, która, w połączeniu z ambicją uczestników, wyzwalała ogromne emocje i radość – wspomina Marcin Młyński ze STARTERA.

W 48 godzin powstały systemy do analizy faktur, e-lodówki, gry miejskie, koncepcje biznesów opartych o wykorzystanie dronów, systemy zarządzania domami oraz ratujące ludzkie życie. Uczestnicy nie tylko stworzyli działające urządzenia i aplikacje, ale też otrzymali dużą informację zwrotną ze strony mentorów, którzy nie tylko ocenili ciekawe prace, ale i dalsze szanse rozwoju. Dla najlepszych projektów partnerzy oraz Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER przygotowali nagrody.

Cały CodeWeek in STARTER, a szczególności Hack3city, to prawdziwy maraton inspiracji, umiejętności i pracy od pomysłu do jego realizacji. Cieszę się, że w STARTERZE po raz kolejny mieliśmy okazję obserwować pasję i iskrę, która wprawia w ruch roboty, przemienia owoce w instrumenty i pozwala stworzyć wręcz nieprawdopodobne rzeczy, jak e-lodówki – mówi Marcin Młyński.

Kolejny CodeWeek i maraton kodowania już za rok, jednak w ciągu tego czasu wiele z zajęć dodatkowych odbywających się w STARTERZE – zarówno skierowanych do dzieci, jak i dorosłych – poświęconych jest programowaniu.

Fot.tyt.: Michał Skotarczak

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.