Kino na Szekspirowskim

2 Cze

Wraz z początkiem lata, 22 czerwca rusza czwarta edycja Kina na Szekspirowskim – cykl pokazów kina plenerowego z widokiem na dachy gdańskiej starówki. Pokazy inspirowane są słynnymi projekcjami filmowymi „Rooftop cinema”, które odbywają się od wielu lat na dachach budynków Nowego Jorku.

W tym roku ponownie zaprezentowane zostaną najciekawsze filmy ubiegłych lat, które zdobyły nagrody i wyróżnienia na najważniejszych światowych festiwalach filmowych, takich jak Berlinale, Cannesczy Wenecja. Pojawią się też filmy o charakterze wielkomiejskim, których akcja rozgrywa się w zagranicznych metropoliach.

Przez całe wakacje odbędzie się osiemnaście projekcji kina plenerowego w soboty i środy, od 22 czerwca do 31 sierpnia 2019 (jedna projekcja odbędzie się wyjątkowo w czwartek).

Kino na Szekspirowskim z widokiem na dachy gdańskich kamienic ma unikatowy charakter. Nie ma drugiego takiego kina plenerowego w Polsce. Dach teatru, który jest jednocześnie tarasem nad częścią administracyjną budynku to idealne i wymarzone miejsce na seanse pod chmurką. Jest to niewątpliwie najpiękniejsze kino plenerowe w Gdańsku – mówi Anna Kądziela-Grubman, pomysłodawczyni cyklu filmowego.

W programie znalazły m .in takie tytuły, jak: nagrodzony trzema Oscarami „Green Book”, czyli amerykańskie kino drogi w reżyserii Petera Farrelliego; nagrodzony na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes „Dogman” autora głośnej „Gomorry” Mateo Garrone, opowiadający o psim fryzjerze; ostatni film mistrza europejskiego kina Michaela Haneke „Happy End”, czy też „Mój piękny syn” Felixa von Groeningena z rewelacyjną rolą Timothée Chalameta, który otrzymał za nią szereg prestiżowych nagród na festiwalach na całym świecie. Koniecznie zobaczyć będzie trzeba zwariowaną komedię i legendarny projekt współtwórcy Monty Pythona, „Człowiek, który zabił Don Kichota” Terriego Gilliama, przedstawiający alternatywną wersję historii błędnego rycerza.

W programie znalazło się też dużo autorskiego i ambitnego kina, twórców młodego pokolenia, w tym francuska „Ava”, reż. Léa Mysius, obsypana nagrodami krytyków na festiwalach w Cannes i Toronto czy również francuski obraz „Paryż i dziewczyna” w reż. Léonor Sérraille, nagrodzonej za najlepszy debiut w Cannes dwa lata temu.

W tym roku na widzów czeka również kino z najdalszych zakątków świata, w tym japońsko-singapurski, melancholijny „Ramen, smak wspomnień” w reż. Erica Khoo; rosyjskie „Lato” Kiryła Sieriebriennikowa o gwiazdach undergroundowej sceny muzycznej lat 80. w ZSRR; szwedzki film „Mężczyzna imieniem Ove” Hannesa Holma; będący mieszanką humoru i melancholii brazylijski „Loveling” w reż. Gustavo Pizzi oraz utrzymany w klimacie wibrującego rock-n-rollem Buenos Aires lat 70. argentyński kryminał „Anioł” Luisa Ortegi.

Kino na Szekspirowskim to również ambitne kino trzymające w napięciu – porównywany do „Taksówkarza” XXI wieku mroczny dramat „Nigdy cię tu nie było” szkockiej reżyserki Lynn Ramsey z Joaquinem Phoenixem w roli byłego agenta sił specjalnych, ratującego porwane dzieci. Drugą równie mroczną i wciskającą w fotel opowieścią będzie „Zabicie Świętego Jelenia” z Colinem Farrellem, Nicole Kidman i Alicią Silverstone w rolach głównych, w reżyserii JorgosaLantimosa, autora oskarowej „Faworyty”.

„Nigdy Cię tu nie było”

W programie znalazły się również dwie komedie kryminalne: „Gentleman z rewolwerem” Davida Loweriego – opowieść o najbardziej czarującym złodzieju w historii, który wcale nie miał ochoty na to, żeby przejść na emeryturę, a rabując banki nigdy nie zapominał o byciu gentlemanem, gdzie w roli głównej zobaczymy Roberta Redforda oraz „Ostatnie prosecco hrabiego Ancillotto” włoskiego reżysera Antonio Padovana z Giuseppe Battistonem, znanym z pokazywanego w ubiegłym roku w Kinie na Szekspirowskim „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”.

Cykl pokazów w tym roku otworzy utrzymane w duchu amerykańskiego kina niezależnego „I tak cię kocham” w reżyserii Michaela Showaltera, komedia, która otrzymała m.in. nagrodę publiczności na festiwalu w Locarno i była nominowana w tym roku do Oscara z najlepszy scenariusz oryginalny.

Ubiegłoroczna frekwencja było rekordowa i pokazała, że tłumy mieszkańców i turystów chcą w sezonie letnim oglądać kino autorskie w tych wyjątkowych okolicznościach i atmosferze. –
Dlatego, podobnie jak w roku ubiegłym, wybrane projekcje odbędą się na dwa piętra – zarówno na tarasie Teatru, jak i na dziedzińcu. Zwiększyliśmy też w tym roku ilość projekcji i gramy nie tylko w soboty ale również regularnie w środy – dodaje Kądziela-Grubman.

Filmy rozpoczynają się ok. godz. 21.30. (w czerwcu i pierwszej połowie lipca start kilkanaście minut później – bezpośrednio po zachodzie słońca)

Miejsce projekcji: Dach / Taras Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (Taras na 1 piętrze nad częścią administracyjną Teatru). Wybrane pokazy odbędą się również na dziedzińcu Teatru na drugim ekranie.

Bilety: 12 zł
Sprzedaż biletów bezpośrednio przed pokazami w miejscu projekcji oraz on-line na www.KinoNaSzekspirowskim.pl W przypadku deszczu pokazy będą przekładane na kolejny czwartek.

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Gdańska. Parter główny: Gdański Teatr Szekspirowski.

PROGRAM POKAZÓW:

22.06 (sb), I tak cię kocham, reż. reż. Michael Showalter, USA
26.06 (śr), Green Book, reż. Peter Farrelly, USA

29.06 (sb), Mój piękny syn, reż. Felix Van Groeningen, USA
03.07 (śr), Anioł, reż. Luis Ortega, Argentyna, Hiszpania
06.07 (sb), Ava, reż. Léa Mysius, Francja
10.07 (śr), Niezwykła podróż fakira, który utknął w szafie, reż. Ken Scott, Francja, Indie, USA
13.07 (sb), Nigdy cię tu nie było, reż. Lynne Ramsay, Francja, USA
18.07 (cz), Mężczyzna imieniem Ove, reż. Hannes Holm, Szwecja
20.07 (sb), Człowiek, który zabił Don Kichota, reż. Tery Gilliam, Portugalia, Hiszpania, Wlk. Bryt.
24.07 (śr), Zabicie Świętego Jelenia,reż. Jorgos Lantimos, Irlandia, Wlk. Bryt.
07.08 (śr), Ostatnie prosecco hrabiego Ancillotto, reż. Antonio Padovan, Włochy
10.08 (sb), Gentleman z rewolwerem, reż. David Lowery, USA
14.08 (śr), Paryż i dziewczyna, reż. . Léonor Sérraille, Francja
17.08 (sb), Lato, reż. Kiriłł Sieriebriennikow, Rosja
21.08 (śr), Loveling, reż. Gustavo Pizzi, Brazylia, Urugwaj
24.08 (sb), Dogman, reż. Matteo Garrone, Włochy
28.08 (śr), Ramen, smak wspomnień, reż. Eric Khoo, Japonia, Singapur
31.08 (sb), Happy End, reż. Michael Haneke, Francja, Austria, Niemcy

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.