Ukryte dążenia

13 Wrz

Po urlopie mamy często różne przemyślenia. Obiecujemy sobie ciekawe zmiany w życiu i pracy. Albo w podejściu do różnych tematów obiecujemy sobie zmianę zachowania. No tak obiecanki, obiecanki a jak doprowadzić do działania i efektów naszych „projekcji”? Dzisiaj opiszemy technikę „zmiany zachowania” wywodzącą się z techniki jednej szkoły psychoterapeutycznej.

Zmiana zachowania nie przez obietnice nagród czy groźby kary, nie przez wymuszanie czy zastraszenie. Czyli jak? Metoda ta oparta jest na wewnętrznych dążeniach. Poznajcie skuteczne narzędzie służące do wydobycia ukrytych dążeń. To po prostu odpowiednio zadane pytania. Jednak nie wszystkie pytania mają jednakową siłę budowania.

Przykład szkolny z uwagi na początek nowego roku szkolnego.

Załóżmy, że Twoje dziecko nie chce zacząć się przygotowywać do ważnego sprawdzianu z matematyki. Robi wszystko żeby się nie uczyć. I tu często stosuje mechanizm racjonalizacji, intelektualizacji czyli wyjaśnia nawet realnie swoje małe zaangażowanie aby uspokoić nas, że jest wszystko ok.

Mamo, Tato ogarniam temat, już wszystko umiem. Znacie to zapewne z autopsji, dziecko będzie nas uspakajać żebyśmy dali mu spokój albo zamknie się w pokoju aby wzbudzić w nas komfortową sytuację i wrażenie uczenia się…..i tak dalej.

Zdarzają się też takie reakcje ze strony rodziców: Marsz do nauki, Proszę zabierz się do nauki, najwyższa pora.

Dziecko nadal będzie stawiać opór lub wprowadzisz go w stan emocjonalny, który nie pomoże mu się uczyć wręcz przeciwnie pamięć i uwaga będą rozproszone – bo lęk weźmie górę i zblokuje całkowicie pamięć i koncentrację. Twoje słowa, rozkazy mogą nie być skuteczne.

Proponujemy, zadaj następujące dwa pytania (nie oceniające a wspierające gdyż uświadamiają poziom wiedzy i pomagają w określeniu celu i działania):

1. Na skali od 1 do 10 jak bardzo jesteś gotowa/gotowy do napisania testu? gdzie 1 oznacza – zupełne niegotowa/y a 10 – całkowicie gotowa/y.

Gdy dziecko poda odpowiedź zadaj kolejne pytanie:

2. Dlaczego nie wybrałaś/wybrałeś niższej liczby? Tym pytaniem zaskoczysz dziecko. Stosując je w pracy, w relacjach z dorosłymi zaskoczysz nim wszystkich. Większość ludzi, którzy opierają się przed zrobieniem czegoś nie zajmuje jednoznacznego stanowiska „Tak” lub „Nie”.

Poproszenie kogoś by określił się na skali 1-10 może pokazać, że „Nie” jest tylko pozorne bo w rzeczywistości może oznaczać „Być może”. Dlatego nie zadawaj pytania zamkniętego, na które odpowiedź brzmi „Tak” lub „Nie”. Wracając do Twojego dziecka. Jeśli będzie wyjaśniać dlaczego wybrało 5 a nie 4 to zacznie też formułować własne powody do nauki. To bardzo ważne. Dziecko wskaże powody i opisze swój obecny poziom. Dodatkowo wykaże, że jest na wyższym poziomie, więc jego odpowiedź będzie również dla niego zaskoczeniem. Zaskoczeniem in plus – czyli nastąpić może samomotywacja i zmienić się może podejście do dalszej nauki. To pomoże dziecku wyklarować własne motywy, by zacząć się uczyć do testu. To zwiększy szanse, że dziecko zabierze się do nauki, bez dodatkowego wspierania.

Jak jesteś gotowy na skali 1-10 wykorzystywać tę technikę dwóch pytań? 🙂
Dlaczego Twoja liczba nie jest niższa? Powodzenia!

Więcej na blogu Care&Coach

Fot.tyt. www.flickr.com/Sean*

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.