Ostatni. Od poniedziałku

1 Sty

Według danych przytoczonych przez OBOP niemal co drugi Polak przygotował listę noworocznych postanowień. Najczęściej decydujemy się zadbać o siebie – rzucić palenie, zdrowiej się odżywiać, wykupić karnet na siłownię. Wytrwać w założeniach udaje się zwykle ok. 5% badanych. Czy jest na to jakaś metoda?

Nowy Rok stwarza kolejną szansę, aby stać się lepszą wersją samego siebie. Narzucona medialnie i społecznie papka sprawia, że ludzie odczuwają powinność robienia podsumowań, życiowych biznesplanów i nieodpartą chęć zmian. Postanowienia noworoczne zdecydowało w tym roku poczynić około 45% Polaków – wynika z raportu OBOP. Znaczna część ankietowanych chce bardziej zadbać o siebie (42 proc. deklarowało przejście na dietę, rzucenie palenia i ograniczenie picia alkoholu), nie zabrakło także tych, którzy zaplanowali. np. zmianę pracy. 20-30% postanowień noworocznych dotyczy właśnie spraw zawodowych, w tym także zdobycia awansu czy uzyskania podwyżki. Jednak 55% respondentów twierdzi, że nie planuje skupiać się na kwestiach finansowych, co oznacza spadek o 1,4% w porównaniu z tym samym okresem w minionym roku.

Będę spać minimum 8 godzin na dobę, zapiszę się na salsę, schudnę, nauczę się japońskiego. Plan brzmi dobrze, ale zazwyczaj spala na panewce. Dlaczego tak się dzieje? Większości z nas wydaje się, że po podjęciu decyzji o wprowadzeniu postanowień noworocznych w życie, wszystko zmieni się na lepsze niczym za dotknięciem magicznej różdżki. Niestety, jest to główna z przyczyn, które sprawiają, że tylko nielicznej grupie udaje się wytrwać w narzuconych sobie zadaniach – rezygnujemy, jeśli efekty nie są natychmiastowe. Zapominamy, że każda zmiana to złożony, wieloetapowy proces, na który ma wpływ wiele czynników – motywacja, skuteczność, umiejętność ułożenia planu, radzenia sobie z pokusami itp.

Ponadto, nie zawsze cele, które sobie wytyczamy, są realistyczne. Wiele zobowiązań i postanowień często wymyka się nam w codziennej gonitwie.
Często także, zahipnotyzowani magią końcówki dwunastomiesięcznego cyklu, nie bierzemy pod uwagę sytuacji od nas niezależnych i potem zbyt surowo oceniamy samych siebie. Zdecydowanie większe prawodpodobieństwo powodzenia przypadnie temu, kto powie sobie, że będzie starał się o awans poprzez realizację konkretnego projektu, zrzuci 10 kilogramów do wakacji albo zapisze się na wieczorowy kurs zumby. Daj sobie szansę na osiągnięcie celu – masz czas.

Powodzenie w dużej mierze zależy także od wartości, jaką przypiszemy zmianie. Czy postanowienie, które chcemy wprowadzić to przymus czy chęć? Perspektywa „muszę” uruchamia motywację narzuconą z zewnątrz i jawi się jako wymóg. Zewnętrzna motywacja bywa niezwykle skuteczne, jednak cenniejsza według ekspertów jest ta wewnętrzna, czyli znalezienie chęci w samym sobie. „Mogę pozwolić sobie na bieganie codziennie przed pracą”, „chcę rzucić palenie”, bo wiem, że będzie to dla mnie lepsze i zdrowsze. W innym przypadku staniemy się niewolnikiami swojego postanowienia i sprawimy, że będzie ono wyglądać jak zakład z samym sobą.

Jeśli masz już solidny plan – czas zacząć działać! Pamiętaj jednak, że zmiana zazwyczaj nie jest pasmem samych sukcesów. Jedno potknięcię albo nękające pokusy nie mogą obalić Twoich postanowień. Warto zastanowić się, co zrobić, jeżeli zdarzy Ci się zapalić papierosa, zjeść czekoladowe ciastko lub pominąć jedną lekcję dodatkowego angielskiego. Rozwiązań jest wiele. Możesz zadzwonić do kogoś, kto będzie umiał cię uspokoić, pozytywnie nastawić i zmotywować. Możesz podyskutować o swoich celach z internautami – na stronie www.postanowienianoworoczne.pl ludzie z całej Polski przeglądają, opisują i oceniają postanowienia innych! W przypadku małej wpadki należy jednak przede wszystkim potraktować nawrót jako tymczasowe ustępstwo od twojego nowego trybu życia. Dobrze jest postanowić, że po dniu czy chwili folgowania, po prostu powrócić do zwyczajów, które obejmuje noworoczny plan.

 No to co? Trzymamy kciuki i do roboty! Jakie są Wasze noworoczne postanowienia?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.