Przepis na biznes

8 Lut

Dyplom w kieszeni to dzisiaj najmniej pewna inwestycja w zawodową przyszłość. Otwarcie własnego biznesu w praktyce też nie zawsze okazuje się strzałem w dziesiątkę. Co robić, aby zwiększyć swoje szanse na powodzenie? Czy istnieje sprawdzona recepta na sukces? Odpowiedzi na te i inne pytania szukałam razem z Kingą Kuczyńską i Magdaleną Smolak z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.

Jak w skrócie opisać można działalność Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER?

Starter jest miejscem, które wspiera gdańskich przedsiębiorców z obszaru branży przemysłów kreatywnych i ICT, a przede wszystkim pomaga rozwijać start-upy czyli młode firmy w początkowej fazie rozwoju. Poza możliwością wynajmu biur, odbywa się tu bardzo dużo wydarzeń. Oferujemy kompleksowe wsparcie dla osób, które zainteresowane są rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej, są w początkowej fazie rozwoju lub chcą rozwijać się dalej. W Inkubatorze realizujemy wiele projektów pozwalających na bezpieczny start, czasem jest to opracowanie wstępnego pomysłu innym razem przeprowadzenie przez całą ścieżkę: od pomysłu do założenia działalności i opieki w jej prowadzeniu w pierwszych miesiącach otwarcia firmy. Tak działa chociażby projekt Go Creative. Biznes Na Start do którego właśnie rozpoczęliśmy rekrutację, zgłoszenia można nadsyłać do 24 lutego 2014.

Czy może to być każdy rodzaj działalności? Jakakolwiek branża?

Głównym zainteresowaniem Startera są wspomniane branże kreatywne i ICT (technologie internetowe i łącznościowe) nie oznacza to jednak że zamykamy się na inne branże. Jeśli chodzi o branże kreatywne (inaczej przemysł kreatywny określa) to definiuje się jako te, które są oparte na indywidualnej twórczości, zdolnościach i talencie, a ponadto ze względu na wytwarzaną wartość intelektualną mają potencjał tworzenia nowych miejsc pracy i kreowania określonego dochodu. Termin „przemysł kreatywny” dotyczy nie tyle wartości kultury i sztuki, co sposobu organizacji, zarządzania, dystrybucji produktów i usług wytworzonych przez te branże. Czyli jeżeli ktoś przykładowo programuje, tworzy aplikacje mobilne, projektuje ubrania albo tworzy designerskie produkty, znajdzie u nas wiele interesujących i pomocnych szkoleń i eventów.

Crazy Room - fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter
Crazy Room – fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter

Czy możecie wskazać przykłady biznesów kreatywnych które wykluły się pod Waszymi skrzydłami?

W ubiegłorocznej edycji projektu Go Creative. Biznes na Start zwyciężyła firma, która projektuje nietypowe nagrobki i trumny o wysmakowanej formie, drugie miejsce zajęła firma, która zajmuje się akrobatyką. Inne pomysły, które się pojawiły to ekologiczne ubrania dla dzieci czy portal pomagający w znalezieniu mieszkania dla studentów. Dostaliśmy dużo „odjechanych” pomysłów, ale też te bardziej klasyczne, np. biuro architektoniczne, gra komputerowa czy usługi fotograficzne. Jak widzimy, z branżą kreatywną wiąże się naprawdę szeroki wachlarz możliwości. Niektóre ze wspomnianych firm już istnieją, np.: Aeon Form (design funeralny), NAGU (aranżacja wnętrz obrazami) czy Lulu and The Pug (ekologiczne ubrania dla dzieci). W innym organizowanym przez nas projekcie: Startup Pirates zwyciężyły KALEFIXY – firma zajmująca się projektowaniem i produkcją designerskich kalesonów. Wszystkich zainteresowanych odsyłamy na fejsbukowe fanpage’e oraz strony internetowe wschodzących marek.

Aeon Form - fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter
Aeon Form – fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter

Kto trafia do Startera? Czy trzeba mieć w głowie gotowy pomysł na biznes?

Często ludzie przychodzą do nas z pomysłem i niekoniecznie są gotowi do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Mają wtedy szansę na weryfikację, czy ich pomysł ma potencjalne szanse przetrwać na rynku, czy oni sami są gotowi podjąć trud samozatrudnienia, czy mają do zaoferowania produkt lub usługę, z którą wyróżnią się, co zwiększy ich szanse na sukces. Zdarzają się też tacy, którzy w 100% są pewni, że zakładają firmę: ci potrzebują wsparcia, kontaktów biznesowych i dobrej energii, żeby zrobić pierwszy krok.

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej to bardzo poważny krok. Wielu ludzi boi się zapewne porażki, strat. Czy można jakoś temu zaradzić?

Warto rozmawiać o swoim pomyśle i korzystać z rad osób, które mają już doświadczenie. Pozwoli to uniknąć wielu błędów. W Starterze można spróbować biznesu w bezpieczny sposób. Temu służą projekty typu Go Creative, Startup Sprint albo Startup Pirates. Można tam zasięgnąć rady mentorów, wymienić się doświadczeniami, przyjąć konstruktywną krytykę i zaprezentować swoje pomysły przed grupą mentorów – nierzadko inwestorów. Nie koniecznie kończy się to od razu założeniem działalności gospodarczej, po takim „sprawdzianie” niektóre osoby decydują się poświęcić nieco więcej czasu na dopracowanie swojego pomysłu na biznes.

Startup Pirates - fot. M. Skotarczak
Startup Pirates – fot. M. Skotarczak

A co robimy dalej, jak już założyliśmy działalność?

Osoby, którą są już zdecydowane na podjęcie poważniejszych kroków mogą skorzystać z doradztwa, jest też możliwość wynajęcia po bardzo atrakcyjnych stawkach biurka albo całego biura. Finaliści projektu Go Creative. Biznes na start mogą na przykład korzystać ze wsparcia mentorów, czyli doświadczonych przedsiębiorców z ich branży, którzy przez cały czas ich prowadzą i doradzają. Oprócz tego nagrodą są usługi np. graficzne przydatne przy tworzeniu strony internetowej czy usługi księgowe.

Czy Starter wyraźne precyzuje do kogo kieruje swoją ofertę? Mam na myśli wiek.

W swojej ofercie mamy nawet zajęcia dla dzieci w wieku 5, 6 lat dotyczące funkcji pieniądza. Najmłodsi uczą się na przykład, że pieniądze nie wychodzą ze ściany tylko istnieje coś takiego jak bankomat. Uczą się np. budować budżet domowy czy zarządzać swoim kieszonkowym. Od najmłodszych lat staramy się taką świadomość budować. Potem z wiekiem te same dzieciaki mogą brać udział w innych zajęciach, które organizujemy. Są to głównie zajęcia z zakresu przedsiębiorczości, oczywiście im dziecko młodsze, tym w bardziej miękki, przyjazny, zabawowy sposób staramy się przekazać mu wiedzę. Z czasem te projekty są coraz bardziej wymagające, coraz bliższe prawdziwemu biznesowi. To jest o tyle fajne, że edukacja formalna nie oferuje tego typu przygotowania młodzieży do wejścia na rynek pracy czy do założenia własnej działalności, a tutaj w Starterze poprzez ciekawe projekty, w oparciu o gry, zabawę, symulacje biznesowe, mogą się tego nauczyć.

TedXKids@Przymorze - fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter
TedXKids@Przymorze – fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter

A coś dla nieco starszych: licealistów, studentów? Czy w najbliższym czasie znajdą coś dla siebie?

Obecnie realizujemy duży projekt mający na celu zachęcenie młodych ludzi do wybierania kierunków studiów związanych z obszarem technologii i innowacji. Od 7 lat odbywa się w Niemczech, powstał w odpowiedzi na potrzeby pracodawców, którzy w Niemczech mieli problem z rekrutowaniem młodych ludzi. Kiedy okazało się, ze pomysł jakim są TechnOlimpiady sprawdza się bardzo dobrze pomysłodawcy podjęli działania, aby rozpowszechnić go na inne kraje bałtyckie. W marcu TechnOlimpiada będzie organizowana w Gdańsku. Swój udział mogą zgłosić osoby w wieku od 14 do 18 lat. Będzie okazja, aby poznać młodych ludzi z Danii i Niemiec. Oprócz tego, będą tam pracodawcy. Kto wie, może w czyimś przypadku udział zakończy się stażem albo współpracą? Już teraz zapraszamy do aplikowania!

Coś dla młodzieży - fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter
Coś dla młodzieży – fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter

Naszym sztandarowym projektem edukacyjnym skierowanym do młodzieży jest Gdańsk Business Week, realizowany od 3 lat we współpracy z amerykańską fundacją Foundation for Private Education z Seattle. Dzięki uczestnictwie w programie młodzież ma okazję uczyć się m.in. od menadżerów firm takich jak Boeing czy Microsoft. Jest to nie tylko super przygoda, ale też świetna zabawa i spora dawka wiedzy biznesowej. Przez cały tydzień grupy około 10-osobowe biorą udział w warsztatach z kreatywności i przedsiębiorczości i intensywnie pracują nad swoimi projektami. Całość przybiera postać symulacji biznesowej dot. funkcjonowania firmy w 1 roku jej działalności. Dodatkowym atutem jest okazja do wzmocnienia i rozwinięcia języka angielskiego Projekt jest realizowany w okresie wakacyjnym.

Gdańsk Business Week - https://www.facebook.com/inkubatorstarter
Gdańsk Business Week – fot. https://www.facebook.com/inkubatorstarter

Projekt Gdańsk Business Week obejmuje symulację działania firmy i wprowadzenie na rynek nowego produktu?

Tak, z tym że zazwyczaj chodzi o produkt z branży ICT. W tym roku zajmowano się tabletami: uzgadniano, ile należy ich produkować oraz jak rozdzielić budżet, np. ile pieniędzy przeznaczyć na marketing, dalej całościowo opracowywano ofertę handlową, określano potencjalne rynki zbytu, planowano działania promocyjne i założono facebooki dedykowane poszczególnym firmom. Duży nacisk kładziemy na rozwój kompetencji: pracę w grupie, umiejętności liderskie, umiejętność prezentowania się przed publicznością.

A czy znalazłoby się coś dla ludzi w średnim wieku?

Obecnie w ramach projektu Pomorska Fabryka Designu testujemy również model aktywizacji zawodowej dla osób z grupy wiekowej 50 – 64 lat. Na potrzebę realizacji tego celu powstała platforma internetowa „100palców”, która jest współtworzona przez 14 kreatywnych i przedsiębiorczych pięćdziesięciolatkach wytwarzających designerskie produkty handmade. Projekt jest realizowany we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Gdańsku.

Handmade - fot. https://www.facebook.com/100palcow
Handmade – fot. https://www.facebook.com/100palcow

Skąd czerpać informacje na temat najbliższych inicjatyw?

Przede wszystkim zachęcam do śledzenia Rozkładu jazdy na naszej stronie oraz blogu i śledzenia naszego Facebooka. Każdy, kto zdecyduje się spróbować swoich sił w Starterze na pewno otoczony zostanie opieką. Najpierw skierujemy go do osób, które mogą okazać mu się jak najbardziej pomocne.

Na koniec chciałabym poznać odpowiedź na pytanie, czy przedsiębiorczość jest dla każdego?

Kluczem do sukcesu jest na pewno stworzenie odpowiedniego zespołu. Bywają osoby, które są na przykład bardzo kreatywne, ale niezbyt zorganizowane. Ważne jest dobranie sobie takich osób, z którymi biznes ma szansę na powodzenie. Nie da się niczego zbudować bez motywacji i pasji oraz podejścia biznesowego: badania rynku czy konkurencji, pomysł to nie wszystko.

Źródło fot. tytułowej: https://www.facebook.com/inkubatorstarter 

One Reply to “Przepis na biznes”

  1. Pingback: O efektywnych formach komunikacji z Marcinem Gruszką | my3miasto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.