Mentoring w biznesie, czyli jak rozkwitają firmy

1 Lip

Ponad pół tysiąca godzin pracy, 20 mentorów, 24 mentorowane firmy, a w nich w sumie 43 osoby – to tylko wybrane liczby podsumowujące program Mentors4Biznes – pierwszy, wolontariacki program stworzony i zrealizowany przez Fundację Forum Mentorów.

Program Mentors4Biznes skierowany był do pomorskich przedsiębiorców, którzy prowadzą firmę dłużej niż rok i w momencie rozpoczęcia programu stali w obliczu ważnych zmian w swoim biznesie. Wśród beneficjentów programu są firmy reprezentujące różne branże, na przykład: nowe technologie i IT, hotelarstwo, nieruchomości, fotograficzną, reklamową, eventową. Są wśród nich także podmioty ekonomii społecznej, rozwijające swoją działalność biznesową. Różne były też potrzeby osób przystępujących do programu – od wzmocnienia osobistych kompetencji, dzięki którym będą mogli lepiej zarządzać zespolem, przez wsparcie dotyczące kreacji nowych produktów i usług, po wzmocnienie marketingowe. Proces mentoringowy rozłożony był na sześć miesięcy, dodatkowo uczestnicy mogli skorzystać z indywidualnego doradztwa ekspertów i szkoleń. Wszyscy mentorzy, doradcy i trenerzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem z mentorowanymi na zasadzie wolontariatu.

Mentor inspiruje i wspiera w osiąganiu celów, pomaga znaleźć efektywną drogę do rozwiązania konkretnego problemu. Korzyścią ze współpracy z naszą mentorką, Anną Fibak, było doradztwo w zarządzaniu zespołem oraz uświadomienie nam, jako zarządzającym firmą, naszych mocnych stron i osobistych predyspozycji, które należy wykorzystać w biznesie. Cenne były też wskazówki dotyczące promocji hostelu – mówią Mariola Miśkowiec i Ewa Dytkowska, prowadzące w ramach spółdzielni socjalnej Hostel Marina w Gdyni.

Naszą mentorka, Grażyna Zalewska-Pawlisz, bardzo dużo wniosła do naszej firmy. Uporządkowała naszą strategię, pomogła lepiej zdefiniować cele firmy. Rozmowy z naszym drugim mentorem, Ryszardem Kajkowskim, pomogły nam skupić się na tym, co najważniejsze w firmie i rozbudować nasze marzenia o wejściu w większe przedsięwzięcia – mówią Marta Klimas i Marzena Stefańska, tworzące firmę Intereska.

Kiedy przystępowałam do projektu Mentors4Biznes, wydawało mi się, że problem, z którym się borykam, to brak rozpoznawalności mojej marki. W ciągu sześciu miesięcy przekonałam się, że moja marka jest bardzo dobrze rozpoznawalna. Firma, dzięki programowi i mojej pracy z mentorką, Katarzyną Litwin, rozwinęła się w nieoczekiwanym kierunku. Zatrudniłam pracownika i nawiązałam współpracę z dwiema innymi doradczyniami – opowiada Marta Alabrudzińska, właścicielka firmy Dziecko w chuście.

Podczas konferencji podsumowującej program Mentors4Biznes, o tym, jaką wartość dla mentorowanego i mentora ma udział w procesie mentoringu dyskutowali: Anna Karecka, Dyrektor ds. Rozwoju i Coachingu w Coca-Cola HBC Polska, Aleksandra Szafraniec, Szef ds. Rozwoju Organizacyjnego i Zarządzania Talentami w Grupie Polpharma, Dorota Markiewicz-Kubik, Dyrektor ds. HR Farm-Frites Polska S.A, Ewa Sowińska, Partner w ASO Audit; Katarzyna Jabłonowska-Biała, Dyrektor Centrum Korporacyjnego Banku; Anna Józefczyk, Dyrektor Biura Projektów oraz Ryszard Kajkowski, twórca IT w Polsce i współzałożyciel PROKOM SA.

Pomaganie innym sprawia mi przyjemność, więc wchodząc w rolę mentora wiedziałam, że robię to również dla siebie. Pracując w korporacji, traci się często poczucie pozakorporacyjnej rzeczywistości. Sesje z moją mentorowaną, niezwykle zdolną, ambitną i kreatywną, młodą kobietą, dały mi „powrót” do rzeczywistości i, co niezwykle dla mnie cenne, pozwoliły jeszcze lepiej poznać perspektywę pokolenia Y – mówiła Anna Karecka z Coca-Cola HBC Polska.

Wchodząc w proces jako mentor zadawałem sobie pytanie, jak ktoś z wieloletnim doświadczeniem w budowaniu dużego biznesu może stworzyć uczciwą relację z osobami, które są dopiero na początku swojej biznesowej drogi. Uczciwą, czyli taką, w której będę potrafił prawdziwie zrozumieć sytuację i potrzeby tych osób i wesprzeć je w osiągnięciu celu. Szybko okazało się, że łączą nas pozytywne emocje i kreatywność. To na nich i na ciężkiej pracy zbudowaliśmy nasze relacje. Najtrudniejsze w procesie było, z jednej strony, uzmysłowienie mentorowanym, że biznes rządzi się twardymi finansowymi regułami i że tam, gdzie mowa o pieniądzach kończą się żarty; z drugiej zaś uważność, by nie zburzyć w nich przeświadczenia, że wszystko się im uda, że mogą przenosić góry. Naszym mottem stało się: nie trać szans; nie szkodzi, że czasem oberwiesz – lepiej oberwać, niż żałować, że straciło się niepowtarzalną szansę – mówił Ryszard Kajkowski, który pod swoją mentorską opieką w programie Mentors4Biznes miał aż pięć firm.

Na scenie zaprezentowały się też w parach mentorzy oraz ich mentee. W krótkich wystąpieniach, barwnie opowiadali o przebiegu i rezultatach procesu mentoringowego oraz o relacjach, które zbudowali przez ostatnie sześć miesięcy. Uczestnicy konferencji oraz jury, złożone z przedstawicieli Rady Programowej Forum Mentorów oraz Olivia Four, za najciekawsze uznali dwie prezentacje: Natalii Uryniuk (mentee), Joanny Staniszewskiej (mentorka) i Ryszarda Kajkowskiego (mentor) oraz Anny Marii Wiśniewskiej (mentee) i Grażyny Zalewskiej-Pawlisz (mentorka). W nagrodę obie panie otrzymały trzymiesięczne, bezpłatne dzierżawy biurek w przestrzeni co-workingowej O4/OBC.

Program Mentors4Biznes sprawił, że Fundacja Forum Mentorów poczuła, jak rozwija skrzydła. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy bardzo dużo się wydarzyło. Podpisaliśmy umowę o partnerstwie z Instytutem Durkalskiego, jedynym w Polsce przedstawicielstwem prof. Stevena Riessa, Riess Motivation Profile (RMP), wieloletniego badacza motywacji wewnętrznej człowieka. Dzięki temu mogliśmy zbadać, jakie motywatory napędzają uczestników programu do działania i jak wpływają na współpracę między mentorem i mentorowanym. To wiedza, która pozwoli nam w przyszłości jeszcze lepiej dobierać te pary i jeszcze lepiej zadbać o efektywność procesu. Uruchomiliśmy kolejne dwa programy: Mentors4NGOs i Mentors4GdańskNGOs. Zostaliśmy też partnerem Vital Voices Poland. Vital Voices to międzynarodowa organizacja założona w 1997 roku przez Hillary Clinton i Madeleine Albright. Misją Vital Voices Poland jest inwestowanie w kobiety o potencjale przywódczym w Polsce, Europie i Azji. Już niedługo ogłosimy nasz wspólny projekt – mówi Alicja Gotowczyc, Prezes Zarządu Fundacji Forum Mentorów i dodaje: – Dziękuję tym, którzy do tej pory zaangażowali się w działalność Forum Mentorów i zapraszam do współtworzenia naszej społeczności wszystkich tych, dla których idea wymiany wiedzy i doświadczeń jest ważna.

 

Żródło: Informacja prasowa.

One Reply to “Mentoring w biznesie, czyli jak rozkwitają firmy”

  1. Pingback: XV Spotkanie Loży Mentorów - my3miasto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.