Sopot Film Festival już od 9 lipca

4 Lip

W sobotę 9 lipca startuje siódma letnia edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Sopot Film Festival. W ciągu dziewięciu dni w salach kinowych i studyjnych zaprezentowanych zostanie ponad 120 filmów z całego świata. 

TRZY KONKURSY FILMOWE

W 2016 roku organizatorzy festiwalu otrzymali rekordową ilość 4638 zgłoszeń.  Do trzech konkursów spłynęło 638 filmów pełnometrażowych, 650 dokumentalnych oraz 3350 krótkometrażowych ze 112 krajów z całego świata. W selekcji festiwalowej znalazło się ostatecznie 30 filmów krótkometrażowych i 16 pełnometrażowych.

W międzynarodowym konkursie debiutów i drugich filmów fabularnych weźmie udział osiem pełnometrażowych fabuł z całego świata, w tym trzy produkcje polskie. Na otwarcie Festiwalu zaprezentowany zostanie premierowo ekwadorski film „Ocean pomiędzy nami” w reżyserii Pablo Arturo Suareza. Opowieść o małżeństwie w środku kryzysu, które zmaga się z demonami i winą za wydarzenie z przeszłości. Kolejne tytuły konkursu to: „Barash” izraelskiej reżyserki Michali Vinik; czeski film „David” w reż. Jana Těšitela opowiadający historię 20-latka z niepełnosprawnością umysłową, belgijsko-holenderski „Paradise Trips” w reż. Rafa Reyntjensa oraz peruwiański „Rosa Chumbe” w reż. Jonatana Relayzego. Polskie filmy w konkursie głównym to trzy debiuty – przekraczające granice konwencjonalnej fabuły „Baby Bump” w reż. Kuby Czekaja i „Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej oraz  „Czerwony pająk” Marcina Koszałki, inspirowany historią seryjnego mordercy, działającego w Krakowie w latach 60.

Filmy oceniać będzie Jury w składzie: reżyserka i scenarzystka filmowa, członek Europejskiej Akademii Filmowej Anna Kazejak, uznany operator filmowy, reżyser Bartosz Prokopowicz oraz scenarzystka i reżyserka filmowa Joanna Cichocka-Gula. Filmy ponownie powalczą o Nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu, a na najlepsze filmy Festiwalu będą mogli głosować również widzowie biorąc udział w plebiscycie publiczności.

W konkursie pełnometrażowych filmów dokumentalnych również zostanie zaprezentowanych osiem obrazów. Konkurs ten jest nowością na sopockim festiwalu filmowym i odbędzie się po raz pierwszy. O miano najlepszego filmu dokumentalnego będą się ubiegać: brazylijski „Aracti” Aline Portugal i Julie De Simone, niemiecki „Coal India” w reż. Felixa Röbena, będący dokumentalnym portretem ludzi pracujących w kopalniach odkrywkowych, „Kanthari: u źródeł zmian” w reż. Marijn Poels, amerykański „Na barkach Lwa” Patryka i Erinnisse Rebisz oraz belgijsko-holenderski dokument „Sprawa rodzinna” w reż. Toma Fassaerta. Z polskich filmów dokumentalnych w konkursie zaprezentowane zostaną: „Alicja w krainie wojny” Alisy Kowalenko i Liubowa Durakowa, przedstawiający życie bohaterów od czasu Euromajdanu do wojny na wschodzie Ukrainy, „K2. Dotknąć nieba” Elizy Kubarskiej, opowiadający o tragicznej wyprawie, w której zginęli uznani himalaiści oraz „Walka z szatanem” Konrada Szołajskiego, o ludziach, którzy za pomocą religijnych rytuałów próbują odnaleźć równowagę duchową.

W Jury konkursu filmów dokumentalnych zasiądą: reżyserka filmów dokumentalnych, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Żydowskie Motywy” Magdalena Łazarkiewicz, historyk i teoretyk filmu prof. Mirosław Przylipiak oraz krytyk filmowy Artur Zaborski.

Trzeci międzynarodowy konkurs to tradycyjnie od początku istnienia Festiwalu, czyli od 16 lat, konkurs filmów krótkometrażowych. W konkursie weźmie udział 30 filmów – 15 animacji i 15 krótkometrażowych fabuł z 17 krajów całego świata – od Japonii po Brazylię. Filmy krótkometrażowe oceniać będzie publiczność.

PASMA POZAKONKURSOWE – RETROSPEKTYWY, PANORAMY, ZJAWISKA W KINIE

W tym roku zaprezentowane zostaną dwie panoramy kina narodowego. Panorama współczesnego kina irańskiego, które na przestrzeni ostatnich 10 lat ponownie zaczęło zdobywać uznanie na światowych festiwalach filmowych. Zobaczyć będzie można filmy nowego pokolenia irańskich twórców, tworzących w warunkach ograniczonej wolności artystycznej i pod nadzorem ścisłej cenzury: „Taxi Teheran” Jafara Panahiego, zdobywcę Złotego Niedźwiedzia na ubiegłorocznym Festiwalu Filmowym Berlinale; nakręcone nielegalnie „Rękopisy nie płoną” w reż. Mohammada Rasoulof’a, film o silnej wymowie antyirańskiej, krytykujący organy reżimowe państwa; wybitne „Co wiesz o Elly” Asghara Farhadiego, irański kandydat do Oskara z 2009 roku, ukazujący nowoczesną twarz Iranu. Z najnowszych filmów irańskich zobaczyć będzie można premierowo: „Wejście smoka!” w reż. Mani Haghighi, najbardziej tajemniczy i oryginalny obraz tegorocznego konkursu głównego na Festiwalu Filmowym Berlinale czy „Soy Nero”, również prezentowany w Konkursie Głównym MFF w Berlinie, nowy film uznanego irańskiego reżysera Rafi Pittsa, autora wielokrotnie nagradzanego „Myśliwego”, nakręcony tym razem poza granicami kraju.

W panoramie kina skandynawskiego natomiast zaprezentowane zostaną filmy reżyserów ze Szwecji, Danii, Norwegii i Islandii. Zobaczyć będzie można m.in: trzymający w napięciu debiut Magnusa von Horna „Intruz”, inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia zbrodni popełnionej przez nastoletniego chłopaka; duńsko-norweski film „Głośniej od bomb”, trzeci film uznanego norweskiego reżysera Joachima Triera, autora „Oslo, 31 sierpnia”, nominowany do Złotej Palmy na ubiegłorocznym MFF w Cannes; „Barany, Islandzka opowieść” w reż. Grímur Hákonarson, komediodramat rozgrywający się w scenerii dalekiej Północy; trzymający w napięciu thriller „Tajemnice Bridgend”, pełnometrażowy debiut nagradzanego dokumentalisty Jeppe Rønde’ego, inspirowany autentyczną historią samobójstw popełnianych przez nastolatków w miasteczku Bridgend. Premierowo zaprezentowany zostanie najnowszy film Rúnara Rúnarssona „Wróble”, który doceniony został przez widzów i krytyków na całym świecie. Jest to historia o podróży z dzieciństwa do dorosłości, o relacji ojca i syna oraz o miłości, pokazana na tle zapierających dech w piersiach Fiordów Zachodnich.

W paśmie retrospektyw zobaczyć będzie można w tym roku: filmy jednego z najbardziej cenionych, współczesnych  polskich filmowców, zmarłego w 2014 r., Krzysztofa Krauzego – zaprezentowane zostaną wszystkie filmy fabularne reżysera, począwszy od debiutu „Nowy Jork – czwarta rano” z 1988 r., po ostatni skończony film, zrealizowany wspólnie z Joanną Kos-Krauze „Papusza”;  wybrane dzieła Luisa Buñuela, ojca kina surrealistycznego, twórcy niezwykle ważnego dla historii kinematografii („Pies andaluzyjski”, „Złoty wiek”, „Viridiana”, „Anioł zagłady”, „Szymon pustelnik”) oraz wybrane dokumenty niemieckiego reżysera, mistrza dokumentu Wernera Herzoga.

Sekcja małych retrospektyw 3×2 przybliży z kolei twórczość trójki polskich reżyserów – Mariusza Grzegorzka, Marcina Wrony oraz Wilhelma i Anny Sasnali. Zaprezentowane zostaną dwa filmy każdego z twórców.

W sekcjach Spectrum 15/16, Spectrum: DOC oraz Spectrum: Muzyka i  Sztuka zobaczyć będzie można ponownie najciekawsze i najgłośniejsze pozycje minionego sezonu. Filmy, które zdobyły nagrody na najważniejszych festiwalach filmowych na świecie. Filmy, o których było głośno, ale również filmy, które przemknęły przez małe sale kinowe, bądź funkcjonują jedynie w wąskim obiegu festiwalowym. Pojawi się też sporo ciekawych filmów premierowych, które dopiero wejdą do regularnej dystrybucji kinowej na przestrzeni kolejnych miesięcy.

Z głośniejszych tytułów w tej sekcji wymienić trzeba: najlepszy europejski film roku „Młodość” Paolo Sorrentino; nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny „Mustang” w reż. Deniz Gamze Ergüven, debiut młodej reżyserki, który wywołał ożywioną dyskusję dotyczącą wolności i praw współczesnych kobiet w Turcji; „Stare grzechy mają długie cienie” w reż. Alberto Rodrígueza, które zdominowały ubiegłoroczne nagrody hiszpańskiego przemysłu filmowego Goya, zdobywając 10 statuetek, majstersztyk kina kryminalnego, z analizą historyczno-socjologiczną Hiszpanii po zakończeniu rządów generała Franco; argentyńsko – hiszpański „El Clan” w reż. Pablo Trapero, najlepszy hiszpańskojęzyczny film roku, „Moją miłość” w reż. Maïwenn Le Besco, prezentowaną w ubiegłorocznym konkursie głównym Festiwalu w Cannes – pełen humoru współczesny romans z Vincentem Casselem i Emmanuelle Bercot; „Victorię” w reż. Sebastiana Schippera, która okazała się rewelacją ubiegłorocznego Festiwalu Berlinale, zdobywając Srebrnego Niedźwiedzia za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne w kategorii zdjęcia – film nakręcono bez cięć montażowych – czy  oskarowego „Syna Szawła” w reż. László Nemes’a, opowieść o Holokauście, która przełamuje dotychczasowe klisze narracyjne filmów o wojnie.

Nie zabraknie również najważniejszych filmów dokumentalnych ubiegłego sezonu – dwa obrazy nominowane do Oskara „Sól ziemi” w reż. Juliano Salgado, Wima Wendersa oraz „Scena ciszy” w reż. Joshu’y Oppenheimera, będąca kontynuacją kontrowersyjnego i porażającego w wymowie dokumentu „Scena zbrodni”, czy „Nadejdą lepsze czasy” ostatni film nominowanej do Oskara za film „Dzieci z Leningradzkiego” Hanny Polak.

Warto zwrócić uwagę na pozycje przedpremierowe: „Fuocoammare. Ogień na morzu”, reż. Gianfranco Rosiego, zdobywcę Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym MFF Berlinale, tunezyjsko-belgijski film „Hedi” w reż. Mohameda Ben Attia, zdobywcę nagrody specjalnej na tegorocznym Berlinale, grecki “Chevalier”, reż. Athina Rachel Tsangari, zwycięzcę Konkursu Głównego BFI w Londynie, francuski film „Co przynosi przyszłość” reż. Mii Hansen-Løve czy serbski film „Dobra żona”, reż. Mirjana Karanovića prezentowany w konkursie głównym w Sundance.

ZJAWISKA – PUNK. NOT DEAD?

Sopocki festiwal, to również pasma prezentujące wybrane zjawiska i gatunki w światowym kinie. W tym roku hasłem przewodnim tej sekcji będzie „Punk. Not dead?”. Poświęcona ona będzie filmowym wpływom subkultury punkowej na współczesną kinematografię. Stawiając pytanie w nazwie sekcji selekcjonerzy festiwalu postanowili spojrzeć na współczesne kino, sprawdzając czy ideologia punka jest wciąż obecna i w jaki sposób jest prezentowana w filmach ery XXI wieku.

Program sekcji, to przede wszystkim filmy fabularne, których głównymi bohaterami są muzycy zespołów punkowych: przedpremierowy „Green Room” – najnowszy film Jeremy’ego Saulniera, twórcy głośnego „Blue Ruin”, wybuchowa mieszanka thrillera psychologicznego, filmu sensacyjnego i horroru o kapeli punkowej uwięzionej przez neo-nazistów pod wodzą szefa, w którego rolę wcielił się Patrick Stewart, „We are the best!” Lukasa Moodyssona – historia dwóch 13-latek ze Sztokholmu , które nie umiejąc grać na żadnym instrumencie, zakładają zespół punkowy, „Wszystko co kocham” Jacka Borcucha – historia grupy przyjaciół, którzy wypełnioną muzyką młodość przeżywają na polskim wybrzeżu początku lat 80-tych; prezentowany na festiwalu w Cannes thriller Katrin Gebbe „A co jeśli Bóg jest?” o nastolatku z fundamentalnej sekty młodzieży chrześcijańskiej „Jesus Freaks”, którzy wiarę wyrażają przez wysokie de­cybele muzyki punkowej. Selekcję uzupełniają „24 Hour Party People” Michaela Winterbottoma, pokazujący brytyjską rewolucję muzyczną od lat 70-tych do początku 90-tych XX wieku, „Last Days” Gusa van Santa, o ostatnich dniach życia muzyka, który łudząco przypomina Kurta Cobaina oraz dokument „Pussy Riot. Modlitwa Punka” w reż. Mike’a Lernera i Maxima Pozdorovkina.

GOŚCIE FESTIWALU

Gośćmi Festiwalu będą m.in.: aktorzy – Andrzej Chyra i Magdalena Cielecka, reżyserzy – Magdalena Łazarkiewicz, Anna Kazejak, Mariusz Grzegorzek, Marcin Koszałka, Joanna Zastróżna, operator filmowy i reżyser Bartosz Prokopowicz, montażysta filmów Larsa von Triera Morten Højbjerg , jeden z najlepszych polskich  dźwiękowców Radosław Ochnio, wybitny znawca kina dokumentalnego prof. Mirosław Przylipiak oraz krytycy filmowi: Łukasz Maciejewski, Magdalena Felis i Artur Zaborski, którzy poprowadzą spotkania z twórcami oraz przybliżą problematykę wybranych filmów.

MUZYKA NA FESTIWALU

Sopot Film Festival to również muzyka. W tym roku wyjątkowym wydarzeniem będzie koncert muzyki filmowej w wykonaniu orkiestry smyczkowej Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie, pod batutą Wojciecha Rajskiego oraz zaproszonych solistów: m.in. Olo Walickiego – kontrabas, Wojciecha Staroniewicza – saksofon, Emila Miszki – trąbka, Artura Jurka – pianino. Muzycy wykonają utwory z filmów trzech reżyserów: Romana Polańskiego, Francisa Forda Coppoli oraz Darrena Aronofskiego.

Koncert będzie połączeniem muzyki klasycznej, elektronicznych aranżacji oraz artystycznej oprawy wizualnej VJ’a.  Trzy utwory, z czternastu prezentowanych podczas koncertu wykona Gaba Kulka. W programie koncertu znajdą się kompozycje z takich filmów jak: „Nóż w wodzie”, „Frantic”, „Dziewiąte wrota”, „Chinatown”, „Dziecko Rosemary”, „Pianista”, „Czas Apokalipsy”, „Drakula”, „Pi”, „Requiem dla snu”, „Źródło” czy „Czarny Łabędź”. Większość aranżacji muzycznych została przygotowana specjalnie na potrzeby koncertu w ramach Sopot Film Festivalu. Koncert odbędzie na Kulturalnej Plaży Radiowej Trójki przed Teatrem na Plaży i Klubem Atelier 11 lipca.

Drugim wydarzeniem muzycznym związanym z filmami w ramach Festiwalu będzie koncert zespołu „Ballady i romanse” w skład, którego wchodzą dwie siostry Barbara i Zuzanna Wrońskie. Zespół w ubiegłym roku nagrał utwory, które znalazły się na ścieżce dźwiękowej  filmu „Córki Dancingu” w reż. Agnieszki Smoczyńskiej i je właśnie usłyszymy podczas koncertu. Będą to jednak w większości inne, bardziej rozbudowane aranżacyjnie wersje a przede wszystkim wykonywane przez same siostry – w filmie wiele z utworów wykonywanych jest przez aktorów. Sam film jak dotąd zgromadził na swoim koncie nagro­dę za Najlepszy Debiut reżyserski na Festiwalu Filmowym w Gdyni 2015 oraz Nagrodę Jury prestiżowego międzynarodowego festiwalu Sundance 2016. Prezentowany będzie również podczas Sopot Film Festivalu w konkursie 1-sze – 2-gie filmy. Koncert „Ballad i romansów” odbędzie się również na Kulturalnej Plaży Trójki 12 lipca.

WARSZTATY, FILMOWE SPACERY I PERFORMANCE

Część warsztatowa Festiwalu to: warsztaty z wywiadu dziennikarskiego prowadzone przez jednego z najwybitniejszych krytyków młodego pokolenia Łukasza Maciejewskiego, mające na celu zapoznanie uczestników ze stroną praktyczną zawodu krytyka filmowego oraz warsztaty z realizacji festiwalowej kroniki filmowej, która stara się uchwycić wszystko to, co się dzieje dookoła Festiwalu – emocje, atmosferę, kolejki po bilety, tłumy na seansach i rozmowy z gośćmi.

Po raz drugi odbędą się przy okazji Festiwalu spacery filmowe śladem sopockim planów zdjęciowych, nie tylko szlakiem plaży ale również bocznych uliczek i starych sopockich kamienic. W tym roku spacery podzielone są dwie trasy – Sopot PRL z takich filmów jak „Dziewczynka z Hotelu Excelsior, Sztos 2, Ile waży koń Trojański oraz Sopot kryminalny – z filmów „Kochanie, chyba cię zabiłem”, „Reich” czy „Krew z krwi”.

W trakcie Festiwalu po Sopocie wędrować będzie ponownie szafa ze słynnej etiudy filmowej Romana Polańskiego „Dwaj ludzie z szafą”, nie sama ale z pomocą aktorów sopockiego Teatru na Plaży. Informacje na temat szafy oraz jej aktualnej lokalizacji znaleźć będzie można na portalach społecznościowych festiwalu.

Po gali wręczenia nagród, która odbędzie się już w czwartek 14 lipca w ogrodzie Dworku Sierakowskich, organizatorzy zapraszają na spektakl Sopockiego Teatru Tańca „Coś pięknego” inspirowany twórczością Federico Felliniego. „Coś pięknego” są taneczno-teatralnymi rozważaniami na temat sensu życia i przemijania, które zabiera widza w podróż pełną piękna, satyry, fantazji i przenosi w świat filmów Felliniego. Inspiracjami dla choreografów były takie filmy wielkiego mistrza jak: „Dolce Vita”, „La Strada”, „8 i ½” czy „Miasto kobiet”.

Sopot Film Festival odbędzie się w: Multikinie, Państwowej Galerii Sztuki, na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże, w Teatrze Boto, w Dwóch Zmianach, kawiarni artystycznej Trzy Siostry oraz plenerowej strefie Teatru na Plaży z wieczornymi wydarzeniami nad samym brzegiem morza.

Informacje o biletach i karnetach, a także szczegółowa rozpiska programu dostępne na www.sff.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.