Podsumowanie 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku

7 Sie
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Print this page

Ponad 30 zespołów teatralnych i artystów z 10 krajów (Chin, Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Chorwacji, Indii, Rosji, Belgii, Słowacji, Rumunii i Polski) zaprezentowało spektakle, koncerty, stand–upy i filmy, odbyły się również warsztaty, spotkania z twórcami, happeningi i malowanie muralu, a wszystko to wciągu 10 dni, w 9 różnych przestrzeniach Gdańska i Sopotu. Festiwal odniósł frekwencyjny sukces – wszystkie wydarzenia – zarówno w głównym programie, jak i w nurcie SzekspirOFF – grane były przy pełnej widowni.

Odbywający się tradycyjnie przed festiwalem, a rozstrzygany w trakcie Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, Konkurs o Złotego Yoricka tym razem pozostał bez zwycięzcy. W 24. edycji Konkursu wzięło udział 7 przedstawień premierowych z sezonu 2016/2017, zrealizowanych w polskich teatrach do 4 czerwca bieżącego roku.

W konkursowe szranki stanęły: Teatr Bałtycki w Koszalinie, Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatr Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Teatr Wilama Horzycy w Toruniu, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr im. Jana Dormana w Będzinie, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Reżyserowali: Lech Raczak, Piotr Ratajczak, Piotr Waligórski, Gabriel Gietzki, Grzegorz Grecas, Marta Streker, Justyna Celeda. Otrzymaliśmy po jednym „Makbecie”, „Ryszardzie III” i „Koriolanie”, dwie wersje „Hamleta” i tylko jedną komedię – „Poskromienie złośnicy”.

Werdykt:
W ramach 24. edycji Konkursu o Złotego Yoricka Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego selekcjoner Łukasz Drewniak zawnioskował o nieprzyznanie Głównej nagrody.
Zwrócił jednak szczególną uwagę na dwa spektakle: „Dwóch szlachetnych krewnych” w reżyserii Gabriela Gietzkiego z Teatru Dormana w Będzinie i „Tragedię Coriolanusa” w reżyserii Marty Streker z Teatru Bogusławskiego w Kaliszu. Obydwa przedstawienia zarekomendował do gościnnej prezentacji w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim w nadchodzącym sezonie artystycznym 2017/2018.

Nurt Główny Festiwalu Szekspirowskiego
W Głównym programie Festiwalu pojawiły się spektakle polskie: Festiwal zainaugurowała „Wyspa” Teatru Pieśń Kozła, oparta na „Burzy” Szekspira, oraz „Zakochany Szekspir” – koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże, grana na scenie elżbietańskiej. Jako wydarzenie towarzyszące, w Teatrze Leśnym we Wrzeszczu wystawiony został również dwukrotnie spektakl „Jak wam się podoba” projektu Szekspir w Parku, w reż. Johna Weisgerbera.

Ze spektakli zagranicznych widzom tegorocznego festiwalu najbardziej przypały do gustu „Makbet Lustro” Kalyani Kalamandalam i „Miarka za miarkę” Cheek by Jowl i Teatru Puszkina w Moskwie. Bardzo oczekiwanym przez publiczność i krytyków wydarzeniem była prezentacja „Hamleta” w reżyserii Oliviera Frljicia, zrealizowana w Zagreb Youth Theatre z Chorwacji. Spektakl – po raz drugi w historii Teatru Szekspirowskiego – tłumaczony był symultanicznie na język polski oraz angielski.

Swoją obecnością Festiwal zaszczycili: Declan Donnellan, Nick Ormerod, Grzegorz Bral, Tang Shu-wing, Kit Monkman (reżyser filmu „Makbet”), Santanu Das, John Weisgerber, Rostyslav Derzhypilsky, Philipp Parr, a także wybitni szekspirolodzy, dyrektorzy teatrów oraz festiwali szekspirowskich z całego świata – uczestnicy Kongresu ESRA 2017.

SzekspirOFF 2017
Nurt SzekspirOFF, którego Kierownikiem Artystycznym jest Krzysztof Grabowski, po raz drugi odbywał się w formule konkursowej. Wystąpiły w nim 22 zespoły i twórcy indywidualni z Polski, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Słowacji i Belgii, którzy zagrali łącznie 48 razy w 9 różnych przestrzeniach w Gdańsku i Sopocie.

Do konkursu zakwalifikowanych zostało 19 wydarzeń, z czego 1 – „Makbet” Divadlo Kontra – zostało odwołane z przyczyn niezależnych od organizatorów. Część wydarzeń została również zaprezentowana poza konkursem. Były to: „Jak nam się podoba” King’s Men, „Ryszard. Ciało z gniewu” Piotra Mateusza Wacha, „Gburlet” Teatru Specjalnie Na Tę Okazję oraz „Hejt Show” w wykonaniu Kazia Sponge’a.

Jury Konkursu SzekspirOFF 2017 w składzie: przewodniczący – Jacek Wakar i członkowie Jury: Jacek Głomb, Romuald Wicza-Pokojski, po obejrzeniu osiemnastu spektakli konkursowych w dniach 28.07 – 5.08.2017 postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia: Grand Prix w wysokości 6.500 PLN SzekspirOFF 2017 – dla Piotra Mateusza Wacha i pozostałych twórców spektaklu „Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza”.

 

Tytus Andronikus 2.0 Tang Shu wing Theatre Studio Hongkong fot. Dawid Linkowski_

Wyróżnienie zespołowe w wysokości 1.500 PLN dla twórców i wykonawców spektaklu „Szekspir czy buty” z PWST im. L. Solskiego w Krakowie, Wyróżnienie w wysokości 1.000 PLN dla Mateusza Ławniczaka oraz dwa wyróżnienia aktorskie po 500 PLN każde za osobowości sceniczne dla Agaty Woźnickiej za rolę w spektaklu „HAMLETMASZYNA. Reenactment” oraz dla Bartosza Budnego z Poznańskiej Fundacji Artystycznej za rolę w spektaklu „Hamlet”.
Swoje nagrody przyznała również redakcja festiwalowej gazety „Shakespeare Daily”: dwie równorzędne nagrody w wysokości 500 zł każda dla: Piotra Mateusza Wacha, za spektakl „Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza” oraz Teatru PAPAHEMA za przedstawienie „Poskromienie złośnicy”, a także Publiczność festiwalu: nagrodę w wysokości 700 zł dla Teatru PAPAHEMA za „Poskromienie złośnicy” i wyróżnienie w wysokości 300 zł dla Csiky Gergely Hungarian State Theatre in Timisoara w Rumunii za spektakl „7/7 The Dance of Life in Seven Steps”.

Letnia Akademia Szekspirowska
W ramach tegorocznej Letniej Akademii odbyły się zarówno spotkania z artystami, goszczącymi na festiwalu, jak i warsztaty, prowadzone przez reżyserów, pedagogów i artystów: Kelly Hunter, Tany’ę Roberts, Urszulę Kowalską, Klaudynę Rozhin i Piotra Mateusza Wacha.

Dzięki realizowanemu równolegle z 21. Festiwalem Szekspirowskim projektowi „Zakochani w Szekspirze. In(ter)wencje w mieście”, dofinansowanemu przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2017” w różnych przestrzeniach Gdańska do końca sierpnia można podziwiać Instalacje inspirowane dziełami Szekspira. Znajdziecie je m.in. w Zbrojownia Caffe, Pyra Bar, Klasztorne Smaki, Firmin Księgarnia w Teatrze, Teatr w Oknie, Bar 107, Allora – Pizzeria WineBar, a także w przejściu podziemnym między ul. Okopową i Podwale Przedmiejskie, gdzie pod opieką artystki Iwony Zając powstał nowy mural. Projekt realizowany był we współpracy z Teatrem Korkoro, Teatrem Jednego Aktora oraz Teatrem Biuro Rzeczy Osobistych.

Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – EFFE Laureate 2017
Ważnym wydarzeniem, które poprzedziło tegoroczny Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, było przyznanie ważnego europejskiego wyróżnienia – EFFE Laureate – dzięki któremu gdański festiwal, jako jeden spośród 715 festiwali z całego świata, zakwalifikowanych do konkursu, oraz jako jedyny z Polski – wszedł do ścisłego finału prestiżowej EFFE Award, przyznawanej przez platformę kulturalną „Europe for Festivals, Festivals for Europe” i współfinansowaną przez Unię Europejską. Tym samym znalazł się w zaszczytnym gronie 26 najlepszych europejskich festiwali, które mają szanse otrzymać Nagrodę Główną. Rozstrzygnięcie konkursu, w którym ocenia międzynarodowe jury, odbędzie się 18 września 2017 roku podczas Arts Festivals Salon w Brukseli, w Centrum Sztuk Pięknych BOZAR (Centre of Fine Arts – BOZAR).

Tegoroczny Festiwal zbiegł się również w czasie z międzynarodowym Kongresem Szekspirologów – ESRA Congress 2017. To ważne międzynarodowe wydarzenie odbywa się co dwa lata. Jego organizatorem jest European Shakespeare Research Association, z którego ramienia tegoroczny kongres organizowały Gdański Teatr Szekspirowski i Uniwersytet Gdański. Partnerem kongresu była Gdańska Organizacja Turystyczna – Visit Gdańsk/Gdańsk Convention Bureau. Wydarzenie odbyło się w dniach 27 – 30 lipca 2017. 

Fot.tyt.: „Hamlet”/Dawid Linkowski.

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.