„Pociąg do miasta”

31 Lip

Interpretacje znanych dzieł literatury, reportażu czy współczesnych dramatów. To wszystko w nietypowych, jak na spektakle teatralne, sceneriach. Już po raz czwarty Letni Festiwal Teatru Gdynia Główna wychodzi w gdyńskie plenery. W tym roku wystawionych będzie siedem tytułów, przygotowanych przez pięć teatrów z całego kraju. Wstęp na przedstawienia jest bezpłatny. Wydarzenie potrwa do niedzieli, 5 sierpnia.

Podczas festiwalu Gdynia stanie się nie tylko miejscem prezentacji spektakli teatralnych, ale przede wszystkim przestrzenią wymiany poglądów i dyskusji na tematy związane ze współczesnością. Przed oczami widzów będą sunęły widma postaci z polskiej historii i ożyje pamięć narodowych mitów.

Do przedstawień Teatru Gdynia Główna, dołączą występy gościnne teatrów z innych miast, które zostały wyłonione w konkursie. Łączy je wspólny temat – „Stacja niepodległa”.

W tym roku zaprezentujemy spektakle zespołów, które, podobnie jak my, trwają ponad ustrojami i wbrew burzom historii. Są to: Teatr Wiczy z Torunia, Teatr Trans–Atlantyk z Warszawy, Teatr Układ Formalny z Wrocławia oraz Teatr Porywacze Ciał z Poznania – mówi Grzegorz Kujawiński, rzecznik Teatru Gdynia Główna.

Podobnie jak w latach ubiegłych organizatorzy rezygnują z zacisza sceny teatru i wychodzą ze spektaklami na ulice i place miasta.

Szukamy nowych i zaskakujących kontekstów. Chcemy stworzyć, nowe miejsca spotkania z widzem i poprzez działania artystyczne ożywić je, wykorzystując naturalną topografię i architekturę miasta – podkreśla Kujawiński.

„Pociąg do miasta” z edycji na edycje prezentuje coraz bogatszy program wydarzeń okołofestiwalowych. Nie inaczej jest i w tym roku.

Ulotną atmosferę festiwalu utrwalą recenzje młodych krytyków, którzy będą na bieżąco ćwiczyć się w pisaniu pod okiem Mirosława Barana. Ponadto subiektywnego przeglądu spektakli w Dzienniku Festiwalowym dokona krytyk teatralny, Tomasz Domagała. Relację będzie można śledzić na stronie domagalasiekultury.pl – dodaje rzecznik festiwalu.

Program festiwalu
Większość przedstawień rozpoczyna się o godz. 21.00 (wyjątkiem jest zamykający festiwal spektakl „Hultaje”, który odbędzie się o godz. 18.00), w różnych lokalizacjach na terenie Gdyni.

Pierwsze dwa dni festiwalu to spektakl „Album Karla Hockera” Teatru Trans–Atlantyk z Warszawy i „Burmistrz” z Teatru Gdynia Główna. W kolejnych dniach na terenie całego miasta widzowie będą mieli okazję zobaczyć jeszcze pięć spektakli, w tym „Matka Courage krzyczy” wrocławskiego teatru „Układ Formalny”, „Epitafium” wystawi Teatr Wiczy z Torunia, a „Od Wesela do Wesela” Teatr Gdynia Główna. „Pociąg do miasta” zamkną „Hultaje” teatru Porywacze Ciał z Poznania.

ALBUM KARLA HÖCKERA
„Album Karla Höckera” jest próbą zrozumienia historycznej tragedii Auschwitz z niezbadanej dotąd perspektywy sprawców. Inspiracją dla twórców był osobisty album fotograficzny oficera SS Karla Höckera, adiutanta jednego z komendantów obozu koncentracyjnego w Auschwitz-Birkenau. Wykorzystując technikę improwizacji i metody teatru dokumentalnego, spektakl przedstawia człowieka aż nazbyt ludzkiego, który dokonuje aktu ostatecznego. Poprzez wskrzeszanie zdjęć, widzowie staną się świadkami zwykłego życia pracowników i ich zwierzchników, którzy prowadzili obóz zagłady w Auschwitz. Album rzuca wyzwanie tradycyjnym narracjom i założeniom na temat katów Holocaustu ukazując zwykłą i rodzinną twarz ludzkiej tragedii.

Przedstawienie zostanie wystawione 31 lipca o godz. 21.00 w zabytkowym kinie Polonia na rogu ul. Żeromskiego i skweru Kościuszki.

BURMISTRZ
To opowieść o szarym polskim miasteczku, w którym, pod ojcowską władzą tytułowego Burmistrza, żyją szarzy mieszkańcy. Wszyscy z nich to lokalni patrioci. Kochają ojczyznę, postawili pomnik wyłożony szlachetnymi kamieniami i mają swojego Niemca pokutnika, na którym mszczą się za krzywdy ojców. Któregoś dnia na miasteczko spada nagle wywiedziona z przeszłości Prawda. Społeczność, która dawno odwróciła się od „tamtych czasów”, nie jest gotowa na weryfikację trudnej przeszłości. Za wszelką cenę chcą uciec przed bolesną Prawdą.

Spektakl będzie wstawiony 31 lipca o godz. 21.00 na dziedzińcu Urzędu Miasta Gdyni przy ul. 10 lutego 24 (wejście od ul. 3 maja).

MATKA COURAGE KRZYCZY
W 1821 do Afryki Zachodniej przybył pierwszy transport byłych niewolników z plantacji bawełny. Agent Towarzystwa Charytatywnego odkupił od miejscowego wodza pas ziemi za cenę sześciu muszkietów i skrzyni paciorków. Tak powstała Liberia. Kolejne lata to niekończące się konflikty, które wypaliły „Państwo Wolności” do gołej ziemi.

Matkę Courage spotykamy samotnie wpatrującą się w ocean na plaży w West Point. To największe liberyjskie slumsy, a plaża stała się przez lata wychodkiem pozbawionej kanalizacji biedoty. Po drugiej stronie oceanu jest Ameryka — Raj Utracony. Spektakl został nagrodzony Tukanem OFF w ramach 37. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.

Przedstawienie odbędzie się 1 i 2 sierpnia (środa, czwartek) o godz. 21.00 na Plaży Miejskiej (wejście nr 11) na bulwarze Nadmorskim im. Feliksa Nowowiejskiego.

EPITAFIUM DLA WŁADZY
„Cesarz” jest wielkim studium władzy, można jednak śmiało powiedzieć, że nie tylko rządów na szczeblu najwyższym, w osobie króla czy prezydenta – jest psychologicznym traktatem o mechanizmie władzy pojętej szeroko i panującej we wszelkich stosunkach międzyludzkich. Spektakl opowiada o świecie rytuałów doprowadzonych wprawdzie do absurdu, a jednak stojących na straży porządku społecznego. W końcu „każdy chciał się koniecznie pokazać, bo miał nadzieję, że będzie zauważony przez cesarza”. W tej steatralizowanej formie zachowań tkwi swego rodzaju obraz wspólnej niedoli, w którym zanurzone są małe, śmieszne ludziki.

Inscenizacje będzie można zobaczyć 1 i 2 sierpnia (środa, czwartek) o godz. 21.00 na tarasie Muzeum Miasta Gdyni przy ul. Zawiszy Czarnego 1.

DOBROĆ NASZA DOBROĆ
W zrytmizowanym, nawiązującym do futurystów tekście Dobroci… oddajemy artystycznie przetworzony obraz naszych narodowych przywar, tęsknot i marzeń. Stawiamy na miłość, śmiech, tolerancję, przywiązanie do wartości pozytywnych, a przede wszystkim na sztukę jako remedium na codzienność. Akcja Dobroci… rozgrywa się na weselu, na ósmym piętrze wieżowca. Podczas uroczystości, jedna z ciotek zostaje wyrzucona przez okno, z powodu żydowskich korzeni. Nim przyjedzie policja, biesiadnicy, których odwiedzają koledzy Pana Młodego, toczą dysputy o marzeniach i przywarach, śpiewają pieśni, recytują wieszczów, oglądają telewizję.

Sztuka zostanie wystawiona 3 i 4 sierpnia (piątek, sobota) o godz. 21.00 na skwerze Sue Ryder przy al. Marszałka Piłsudskiego 30.

OD WESELA DO WESELA
Esencjonalna adaptacja „Wesela” autorstwa Ewy Ignaczak jak w soczewce skupia naszą uwagę na zadaniach, które społeczeństwo stawia przed intelektualistami i artystami. Na tym, by porzucili celebryckie flirty, snucie marzeń i planów, a zamiast tego działali i podjęli wysiłki, by odważnie opisywać i krytykować rzeczywistość. By wybudzili się ze stuletniego uśpienia i stali się przewodnikami, inspirowali, zadawali nawet niewygodne pytania. By osiągnąć ten cel mogą liczyć na kreacyjną moc kobiet. Ale czy to wystarczy, by uwolnić się spod dyktatu Chochoła?

Spektakl będzie wstawiony 3 i 4 sierpnia (piątek, sobota) o godz. 21.00 na placu przed Automobilklubem Morskim przy ul. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego 28.

HULTAJE
Historia kilku pracowników różnych banków, którzy podczas przerwy w pracy spotykają się w umówionym miejscu, żeby razem poszaleć na… hulajnogach. Wystarczy tylko założyć ochraniacze i kaski, marynarki zamienić na dżinsowe katany z naszytą na plecach nazwą gangu – „Hultaje” i gotowe! Reszta jest już czystym szaleństwem: wykonywane w rytmie tłustych bitów najbardziej zwariowane i nigdy wcześniej nieprezentowane triki człowieka bankowca na hulajnodze. Bunt, sweet & teatr. A wszystko na czas, bo przerwa się w końcu skończy i trzeba wracać do udzielania kredytów, więc każda sekunda się liczy.

Festiwal zakończy inscenizacja sztuki „Hultaje”. To 5 sierpnia (niedziela) o godz. 18. 00 przed dworcem Gdynia Glówna PKP na Placu Konsytucji 1.

Źródło: Informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.