Innowacje w edukacji. Konferencja BeZee w Gdańsku

22 Lis

W środę, 18 listopada, w Europejskim Centrum Solidarności odbyła się pierwsza edycja międzynarodowej konferencji BeZee. Ponad 300 uczestników spotkania miało okazję poznać tajniki gamifikacji, dowiedzieć się więcej o „fun learningu” i nauczyć się wykorzystywać nowinki technologiczne bliskie „Generacji Z”, czyli pokolenia urodzonego po 1990 roku. Konferencję poprowadził Piotr Bucki.

Pierwsza edycja konferencji spotkała się z dużym zainteresowaniem otwartych na zmiany nauczycieli, edukatorów, a także przedstawicieli szeroko omawianej „Generacji Z”, czyli uczniów. W Europejskim Centrum Solidarności, ponad 300 uczestników konferencji, uczestniczyło w panelach poświęconych innowacyjnym rozwiązaniom z zakresu edukacji i nabywało wiedzę z zakresu social mediów i ich wykorzystania. Zapowiedziano, że kolejna edycja BeZee odbędzie się już w przyszłym roku.

Wydarzenie rozpoczęło się powitaniem gości konferencji przez Andrzeja Bojanowskiego, zastępcę Prezydenta Miasta Gdańska oraz Joannę Grandzicką – wiceprezes Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER. Następnie na scenie pojawiła się była minister edukacji i prezes Stowarzyszenia „Dobra Edukacja”– Katarzyna Hall. W trakcie swojego przemówienia mówiła m.in. o wyzwaniach przyszłej edukacji i różnicach w sposobie komunikacji, z jakimi obecnie trzeba zmierzyć się w szkołach.

Właściwą część konferencji rozpoczęła Natalia Hatalska – autorka bloga hatalska.com, która specjalizuje się w alternatywnych formach komunikacji. W prelekcji zatytułowanej „O różnicach pokoleniowych”, Natalia Hatalska, przekonywała, że młodość nie jest dziś związana z wiekiem, a okres dojrzewania – wbrew panującym stereotypom – nie jest równoważny z buntem. To właśnie „Generację Z”, czyli pokolenie urodzone po 1990 roku, jako pierwszą od dawna, można uznać za taką, która nie znajduje powodów do buntowania się z uwagi na ogromne możliwości dostępne w czasach, w których żyje.

O tym, jak różni się komunikacja z przedstawicielami „Generacji Z” przekonywała także kolejna prelegentka – Daria Maczukin z agencji Personal PR. W swoim wystąpieniu podkreślała, że warto wykorzystać współcześnie dostępne narzędzia (m.in. aplikację Snapchat), w taki sposób, by stały się elementem pobudzającym do nauki i wspólnej interakcji. Wśród możliwości, jakie daje Snapchat nauczycielom, Daria wymieniła m.in.: przypominanie o zadaniu domowym, szybką wiadomość o potencjalnym spóźnieniu czy podpowiedzi, na co warto zwrócić uwagę w trakcie nauki do kolejnej pracy klasowej.

Daniel Biegaj i Agnieszka Stelmaszczyk – przedstawiciele warszawskiej agencji Fenomem – pokazali uczestnikom, w jaki sposób młodzi ludzie poprzez media społecznościowe nadają live transmission (z ang. program na żywo) z własnego życia. Prelegenci zaprezentowali badania, które uświadomiły uczestnikom spotkania, że to właśnie w świecie wirtualnym uczniowie spędzają większość czasu, dlatego warto by social media były wykorzystywane również przez nauczycieli jako wspólna platforma do komunikacji.

Na BeZee nie zabrakło także światowych gości, wśród których pojawił się m.in. Peter Vesterbacka. Przedstawiciel fińskiej firmy Rovio, twórcy popularnej gry „Angry Birds”, otworzył kolejny panel dotyczący „fun learningu”. W trakcie swojego wystąpienia, podkreślał, że wspólnie z innymi firmami, poszukują innowacyjnych rozwiązań w edukacji poprzez naukę i zachęcał do przezwyciężenia strachu w wykorzystywaniu w edukacji elementów rozrywkowych. Przekonywał, że często krytykowane gry komputerowe mogą wpływać pozytywnie na rozwój młodzieży i ich zdolności językowe. – W Finlandii chłopcy lepiej posługują się językiem angielskim niż dziewczynki. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ grają w angielskojęzyczne gry komputerowe – argumentował Peter Vesterbacka.

Jego myśl dotyczącą wprowadzenia cyfryzacji do edukacji i zrewolucjonizowania dotychczasowego myślenia o nauczaniu kontynuował Pär Andler. Współzałożyciel Fun Academy przekonywał, że nauka też może być zabawą. – To nauczyciele mogą sprawić, że w szkołach nastąpi rewolucja. Bez ich udziału nie jest ona możliwa – podkreślał Pär Andler wskazując na ważną rolę pedagogów. Prelegent zwrócił uwagę, że w szkołach wciąż zapomina się o digitalizacji przekazu, który – aby był skuteczny – powinien być połączony z zabawą. –Szkoły wciąż tkwią w przeszłości. Mamy dostępne nowoczesne narzędzia, ale nie wiemy, jak skutecznie je wykorzystywać – przekonywał.

O nowoczesnym nauczaniu opowiedział także Lauri Järvilehto – założyciel Akademii Filozofii w Finlandii – który rozpoczął wystąpienie od wniosku, że szkoła to jedyne oprócz samolotu miejsce, gdzie trzeba wyłączyć telefon. W ten sposób udowodniał, jak bardzo nowoczesne technologie są pomijane w szkołach. Järvilehto mówił też o nowym syndromie coraz powszechniej obserwowanym u dzieci boredome syndrome, czyli „zanudzaniu się na śmierć”.

Wnioski, do których przekonywali Finowie, potwierdził także Artur Dyro. Współzałożyciel Young Digital Planet (YDP), przekonywał, że uczniowie lubią wyzwania związane ze zdobywaniem wiedzy, tymczasem w szkołach często narzucana im jest odgórnie rola tych, którzy jako jedyni niczego nie wiedzą, co pogłębia ich demotywację i przekreśla wrodzoną pasję do poznawania świata.

Tuż po wystąpieniu Artura Dyro, przedstawiciele startupów edukacyjnych zaprezentowali publiczności nietypowe rozwiązania w zakresie innowacyjnej edukacji. W krótkich, trzyminutowych prezentacjach o produktach, które mogą pomóc zarówno rodzicom, jak i nauczycielom, opowiadali reprezentanci takich przedsięwzięć jak: Big Ant Farm (gry edukacyjne), Profesor Why (wirtualne doświadczenia z zakresu chemii i fizyki), Nuadu (aplikacja ze zindywidualizowanymi zadaniami domowymi), LOFI Robot (system do konstruowania robotów) oraz SyriusGroup (aplikacja z wirtualnym systemem powiadamiania rodzica o pojawieniu się dziecka w szkole czy przedszkolu). Co istotne, w trakcie trwania konferencji, w strefie EduExpo, uczestnicy mogli testować omawiane rozwiązania i zadawać pytania ich twórcom.

Kolejnym istotnym zagadnieniem BeZee była gamifikacja, czyli technika wykorzystująca mechanizmy z gier w celu zwiększenia zaangażowania uczniów. O jej zaletach przekonywał Enrique Perez, projektant gier i uczony z Meksyku, który pokazał uczestnikom konferencji, jak dzięki jej wykorzystaniu mogą wpływać na grupę i kształtować jej wewnętrzne relacje. Gość BeZee wspomniał też o tym, jak za pomocą gier i ich mechanizmów można podnosić świadomość i empatię.

Wnioski i wrażenia uczniów z przeprowadzanych na Uniwersytecie Gdańskim zgamifikowanych zajęć zaprezentowali wykładowcy – Joanna Mytnik-Ejsmont i Wojciech Glac. Prelegenci do zmotywowania studentów, zamiast ocen, stosują gratyfikację punktową. Dzięki takiemu rozwiązaniu studenci zawsze pną się w górę. Wykładowcy, podkreślali, że taki system pozwala na uniknięcie poczucia zdemotywowania do dalszej nauki, które może wyniknąć z otrzymania oceny niedostatecznej.

O wykorzystaniu gamifikacji wśród najmłodszych grup uczniów opowiadał Jacek Siadkowski, prezes Fundacji HighLight/Inaczej, a także przedstawiciel Pokolenia Z. – Dzięki gamifikacji następuje równy dostęp do wiedzy wśród wszystkich – podkreślał Jacek Siadkowski.

Blok wykładów zakończyło wystąpienie Derry’ego Hannama, tytularnego wykładowcy na Uniwersytecie w Londynie i wybitnego specjalisty w zakresie edukacji, który udowodnił, że do edukowania przydaje się także dobry humor. Hannam zadał ważne pytanie o wartości, jakie szkoła powinna przekazywać uczniom, o to, czy praktycznie uczymy dzieci i młodzież demokracji włączając uczniów do gremiów decydujących o tym, jak powinien wyglądać system edukacyjny. – Nasze umiejętności nie biorą się ze słuchania, nabywamy je praktykując – mówił Derry Hannam.

Wydarzenie zakończyła inspirująca debata „Jak być (z) Z?”, w której udział wzięli: Piotr Kowalczuk, z-ca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Polityki Społecznej; Justyna Dmitruk, nauczycielka współtworząca Kreatywną Pedagogikę; Małgorzata Jasnoch, prezes Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER; a także prelegenci – Derry Hannam i Lauri Järvilehto.

Mam nadzieję, że gdańskie spotkanie ze wspaniałymi mówcami i uczestnikami oraz kolejne z tej serii i wszystkie inne działania Miasta Gdańsk i STARTERA, jak zgamifikowane Lekcje Przedsiębiorczości, spowodują, że zdobywanie wiedzy będzie dla uczniów ekscytującym zajęciem – podkreślała Małgorzata Jasnoch po zakończeniu konferencji.

One Reply to “Innowacje w edukacji. Konferencja BeZee w Gdańsku”

  1. Pingback: Rok globalnych inspiracji – mijają 4. urodziny gdańskiego STARTERA - my3miasto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.