Obiekty widowiskowo-sportowe przyciągają turystów do Gdańska

16 Cze

Turyści przyjeżdżają do Gdańska z wielu powodów: jednych przyciąga piękno naszych plaż, innych – zabytki. Ale coraz częściej powodem wizyty w Gdańsku staje się udział w imprezach odbywających się w gdańskich obiektach widowiskowo-sportowych. 

Od 2009 roku w naszym mieście odbyły się 72 duże imprezy, w których wzięło udział ok. 1,4 mln widzów. Oczywiście najważniejszy był tu rok 2012, podczas którego – w związku z organizacją organizacją Euro – odnotowaliśmy rekordową frekwencję (ponad pół miliona gości z całego świata).

W Gdańsku znajduje się kilka obiektów o charakterze widowiskowo-sportowym: Stadion Energa, hala Ergo Arena, Stadion MOSiR, hala AWFiS i hala Olivia. Najwięcej, bo aż 26 wydarzeń odbywało się w Ergo Arenie. Stadion w Letnicy gościł widzów rzadziej (17 imprez), ale to on był areną największej i najważniejszej z imprez, czyli Euro 2012. Zaplecze w postaci nowoczesnych obiektów pozwala na organizację dużych i ciekawych imprez sportowych, ale również kulturalnych i rozrywkowych. To właśnie one przyciągają coraz większe rzesze turystów.

Wzrost liczby gości w Gdańsku potwierdza GUS, według którego osób korzystających z noclegów w naszym mieście jest obecnie ponad dwukrotnie więcej niż w 2004 roku. Wzrost o 108 proc. to jeden z najwyższych wskaźników pośród dużych polskich miast w analogicznym okresie. Dla porównania: Warszawa odnotowała wzrost o 93 proc., Kraków – 91 proc., Poznań – 82 proc., a Wrocław 69 proc.

Niewątpliwie najbardziej rozpoznawalnym gdańskim obiektem publicznym jest dziś Stadion Energa w Letnicy. Obiekt wybudowany na Euro 2012 nie służy tylko meczom piłkarskim, ale jest również areną innych wydarzeń sportowych, imprez masowych i koncertów. W roku Mistrzostw Piłkarskich stadion odwiedziło 581 tys. widzów, ale w następnych latach obiekt również nie świecił pustkami. W 2013 roku na stadionie pojawiło się 413 tys. osób, w 2014 – 475 tys., a w 2015 roku frekwencja osiągnęła poziom 595 tys. widzów, czyli wyższy niż w roku Euro. W minionym roku na stadionie rozegranych zostało 19 meczów Lechii Gdańsk, mecz reprezentacji naszego kraju z Grecją, supermecz Lechia-Juventus Turyn. Jednak największą publiczność – 65 tys. uczestników, przyciągnął tegoroczny festyn z okazji Dnia Dziecka.

Na stadionie i wokół niego odbywają się imprezy i warsztaty sportowe – m.in. „Biegam bo lubię”, „WF z mistrzem” i cykliczne warsztaty dla rolkarzy. Działa też Centrum Rekreacji z FUN Areną, czyli parkiem rozrywki oferującym takie atrakcje jak escape rooms, park trampolin, tor gokartowy i arena paintballowa.

Prawdziwym imprezowym sercem Gdańska i Sopotu jest hala Ergo Arena – zlokalizowana na granicy obu naszych zaprzyjaźnionych miast. W minionym roku odbyło się w niej ponad 200 wydarzeń o bardzo różnym charakterze, w tym aż 17 koncertów. W wypełnionej widzami hali Ergo wystąpili w ubiegłym roku m.in. Bryan Adams i Lenny Kravitz. Najważniejszym wydarzeniem sportowym był Międzynarodowy Turniej Piłki Ręcznej mężczyzn, a także dwa mecze Polska – Rosja w ramach Ligi Światowej w siatkówce mężczyzn. Sporo widzów przyciągnęły też Mistrzostwa Świata we freestyle motocrossie, gala KSW 31 czy finałowy turniej Pucharu Polski w siatkówce mężczyzn. Frekwencja na tych wydarzeniach sięgała od 8 do 11 tys. widzów. W Ergo Arenie rozgrywały również swoje mecze trójmiejskie drużyny – LOTOS Trefl Gdańsk, PGE Atom Trefl Sopot, Trefl Sopot i Wybrzeże Gdańsk. W sumie w 2015 roku halę odwiedziło 490,5 tys. osób.

W porównaniu ze stadionem i Ergo Areną hala Olivia jest seniorką. Ale mimo wieku wciąż pozostaje w dobrej, imprezowej kondycji. W minionym roku Olivia była areną Międzynarodowego Turnieju Hokejowego AMBER Cup, Międzynarodowych Zawodów w Łyżwiarstwie Figurowym, Międzynarodowych Zawodów w Curlingu i zawodów o zasięgu ogólnopolskim. W hali działają szkółki łyżwiarskie i hokejowe dla dzieci i młodzieży, odbywają się zajęcia dydaktyczne, a także imprezy targowe – m.in. „Od wahadełka do gwiazd” i „Bazar Natury”.

Gdyby zsumować ubiegłoroczną liczbę widzów tylko z dwóch najnowszych gdańskich obiektów – Stadionu Energa i hali Ergo Arena – daje to imponujący wynik około 1,1  mln osób. Czyli ponad dwukrotnie więcej, niż jest mieszkańców Gdańska. Nic w tym dziwnego: według szacunków Pomorskiego Instytutu Naukowego im. Prof. Brunona Synaka, który dokonuje  badania ruchu turystycznego na zlecenie Gdańskiej Organizacji Turystycznej, w 2015 roku Gdańsk odwiedziły ponad 2 mln turystów. Połowa z nich przyjechała do naszego miasta w celach rekreacyjnych. Dla ponad 6 proc. Odwiedzających Gdańsk, głównym celem przyjazdu było właśnie konkretne wydarzenie kulturalne, rozrywkowe lub sportowe. A Stadion Energia w Gdańsku Letnicy jest jednym z obiektów, który – niezależnie, czy coś się na nim dzieje, czy nie – po prostu trzeba zobaczyć. W rankingu miejskich atrakcji znajduje się na wysokim – ósmym – miejscu, zaraz po Bazylice Mariackiej, Żurawiu, Europejskim Centrum Solidarności i Westerplatte.

Jak organizacja imprez masowych przekłada się na korzyści ekonomiczne dla Gdańska? Badacze z Pomorskiego Instytutu Naukowego wzięli ostatnio pod lupę działalność Stadionu Energa. Z ich raportu wynika, że 71 proc. spośród 42 tys. widzów na koncercie Justina Timberlake przyjechało go Gdańska spoza województwa pomorskiego. A przy tym 60 proc. przyjezdnych pozostało w naszym mieście dłużej, niż jeden dzień. Średnio w czasie wizyty w naszym mieście (nie licząc ceny biletów) każdy z gości wydał 192 zł. Łącznie – płacąc za noclegi, jedzenie i inne atrakcje – goście pozostawili w naszym mieście 14 mln zł.

Nieco mniej pieniędzy wydali w Gdańsku uczestnicy meczu Polska – Grecja: było to „tylko” 5 mln zł. Mecz reprezentacji zgromadził też widzów głównie z Trójmiasta i Pomorza. Tylko 1/3 kibiców przyjechała na spotkanie z innych regionów kraju. Korzyści dla gdańskiej gospodarki przynoszą też organizowane na stadionie mecze ekstraklasy – w 2014 roku wydatki kibiców związane z uczestnictwem w meczach wyniosły prawie 12 mln zł.

Co ważne – gdańskie obiekty i wydarzenia sportowe reklamują nasze miasto daleko poza jego granicami. Ubiegłoroczny mecz Polska – Grecja na Energia w Gdańsku Letnicy oglądało ok 4,5 mln widzów. Inne ważnie spotkanie – mecz Lechia Gdańsk – FC Barcelona w 2013 roku – przyciągnęło przed telewizory 4,3 mln widzów. Wartość budżetu przeznaczonego na działania promocyjne miasta Gdańska związane z tą imprezą wyniosła ok. 300 tys. zł, a wartość ekwiwalentu reklamowego oszacowano na 30 mln zł!

Również imprezy organizowane w Ergo Arenie sprawiły, że obiekt ten jest dziś rozpoznawalny w całej Europie. Grzegorz Kita – najlepszy w Polsce specjalista w zakresie marketingu sportowego podkreśla, że budowa hali była doskonałym pomysłem, który wpłynął znacząco na animację życia kulturalno-sportowego w regionie. Potwierdzają to liczby: Ergo Arenę od momentu otwarcia odwiedziły już ponad 2 mln widzów.

Gdańsk ma nowoczesne obiekty, bardzo dobre drużyny i co ważne sprawdziliśmy się już jako organizator bardzo dużych i prestiżowych wydarzeń sportowych na arenie międzynarodowej. Dzięki temu coraz więcej ludzi na całym świcie kojarzy Gdańsk nie tylko z wybuchem II wojny światowej, czy  Lechem Wałęsą, ale także właśnie ze Stadionem Energa, halą Ergo Arena i z wydarzeniami, które się tam odbywają. Imprezy kulturalne i sportowe na najwyższym poziomie stały się nową marką naszego miasta – mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Źródło: Materiały prasowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.